Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

14 juli 2013

GEM 24-06-2013 Toegankelijkheid www.eindhoven.nl

Voor de toegankelijkheid van websites heeft de Nederlandse overheid de webrichtlijnen opgesteld als standaard voor overheidswebsites als www.eindhoven.nl. Deze webrichtlijnen gaan over het ontwerpen, bouwen en beheren van websites. Ze zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid, en op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. 
Deze website 
De gemeente Eindhoven streeft er naar dat www.eindhoven.nl eind 2013 functioneel en voor de vormgeving aan de webrichtlijnen 2 voldoet. De content (tekst, afbeeldingen en dergelijke) zal in 2014 voldoen. 
Uitzonderingen
Er zijn uitzonderingen op dit streven.
  • Als content of een toepassing op de website de toegankelijkheid voor velen vergroot maar niet uitvoerbaar is volgens de webrichtlijnen. Bijvoorbeeld omdat het onoverkomelijke problemen in capaciteit of middelen oplevert.
Het uitgangspunt daarbij is dat informatie van de gemeente die voor iedereen van belang is, (ook) op een toegankelijke manier beschikbaar is.


Regels voor het ontwerpen, bouwen en beheren van websites
De webrichtlijnen gaan over het ontwerpen, bouwen en beheren van websites. Ze zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid, en op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. Met de webrichtlijnen hebt u alle belangrijke richtlijnen voor een website van hoge kwaliteit in één pakket bij elkaar.
Inhoud van de webrichtlijnen
In het kort gaan de webrichtlijnen over bouwkwaliteit, toegankelijkheid en klantvriendelijkheid.
  • Bouwkwaliteit: het volgen van webstandaarden
  • Als de techniek achter uw website goed in elkaar zit werkt deze naar behoren voor al uw bezoekers: of zij nou een Apple of PC gebruiken, een screenreader hebben of uw website op hun mobiele telefoon bekijken.
  • Toegankelijkheid voor mensen en zoekmachines
  • Een toegankelijke website kan door iedereen gebruikt worden. Ook door mensen die niet (goed) kunnen zien of horen, moeite hebben met ingewikkelde teksten of geen muis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (kleuren-)blinden, doven, mensen met dyslexie en mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Een toegankelijke website kan bovendien ook door zoekmachines goed ‘gelezen’ worden, en wordt dus beter gevonden.
  • Klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid
  • Het is voor uw bezoekers prettig als u alternatieve contactmogelijkheden biedt en goed uitlegt hoe zij gemaakte fouten kunnen herstellen. Andere voorbeelden zijn het gebruik van vriendelijke webadressen en het creëren van aangepaste foutpagina’s.
Verplicht voor de overheid, een kans voor het bedrijfsleven
De webrichtlijnen zijn verplicht voor de overheid. Niet op basis van een wet, maar op basis van afspraken. Voor het bedrijfsleven zijn ze niet verplicht. Maar ook buiten de overheid zijn ze bruikbaar om ervoor te zorgen dat een website goed wordt gebouwd.
Overheid: gebruik van de webrichtlijnen verplicht
Gebruik van de webrichtlijnen is verplicht voor gemeenten, waterschappen, provincies en organisaties van de rijksoverheid die vallen onder zogenoemde ministeriële verantwoordelijkheid.
Verplicht voor rijksoverheid
Organisaties van de rijksoverheid die vallen onder ministeriële verantwoordelijkheid zijn verplicht om aan de webrichtlijnen te voldoen. Dit is vastgelegd in het kabinetsbesluit Kwaliteit Rijksoverheidwebsites van eind 2006. De aanleiding voor dit besluit was de zorg die de Tweede Kamer eerder dat jaar uitte over de slechte toegankelijkheid van veel overheidswebsites. Uiteindelijk dienden Kamerleden een motie in, waarin het kabinet werd opgeroepen haast te maken met verbetering. De motie vormde de aanleiding voor het kabinetsbesluit. Dit besluit is volledig gebaseerd op de webrichtlijnen en heeft als doel dat alle websites van de rijksoverheid eind 2010 aan de webrichtlijnen voldoen.
Verplicht voor gemeenten, waterschappen en provincies
Ook gemeenten, waterschappen en provincies zijn verplicht om aan de webrichtlijnen te voldoen. Dit is vastgelegd in het bestuursakkoord Nationaal Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening en e-overheid (NUP). Eind 2008 werd dit akkoord ondertekend door het ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), VNG (Vereniging van Nederlandse gemeenten), IPO (Interprovinciaal Overleg) en Unie van Waterschappen. De webrichtlijnen maken deel uit van het NUP en de opvolger daarvan, i-NUP, uit maart 2011. De maatregelen moeten er toe leiden dat alle websites van gemeenten, waterschappen en provincies eind 2012 voldoen aan de minimale toegankelijkheidseisen en vanaf 2012 aan alle webrichtlijnen.
Nu nog geen wet, maar…
Door deze twee afspraken zijn de webrichtlijnen weliswaar verplicht voor alle overheidsorganisaties, maar niet op basis van een wet. Een wet is een zware bestuurlijke uiterste maatregel. De overheid heeft ervoor gekozen om eerst te proberen het beoogde resultaat op basis van goede gemeenschappelijke afspraken te verkrijgen. Als resultaten uitblijven, kan er alsnog een wet komen. In de Tweede Kamer werd hier in 2009 al op gezinspeeld. In maart 2011 werd door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangegeven dat een Algemene Maatregel van Bestuurd zou worden overwogen als eind 2012 zou blijken dat genomen maatregelen niet het beoogde effect hebben.
Afspraken in de Europese Unie
In EU-verband zijn afspraken gemaakt over de toegankelijkheid van websites, maar die blijken niet het gewenste effect te hebben. Inmiddels overweegt de Europese Commissie een formele verplichting via een Europese Richtlijn. De concepttekst van de European Accessibility Act wordt voor eind 2012 verwacht.
Bedrijfsleven en non-profit organisaties: niet verplicht, wel aan te raden
Voor het bedrijfsleven en non-profit organisaties zijn de webrichtlijnen niet verplicht, maar ze bieden wel een goede kans om een website van hoge kwaliteit te laten bouwen en grip te houden op dit proces. De webrichtlijnen zijn namelijk gebaseerd op de belangrijkste internationale richtlijnen voor kwaliteit en toegankelijkheid, aangevuld met in de praktijk beproefde oplossingen van professionals op het gebied van het ontwerpen en ontwikkelen van websites. Met andere woorden: ze zijn dus niet alleen voor overheidswebsites bedoeld. Ook voor organisaties buiten de overheid bieden de webrichtlijnen kansen om aan te sluiten bij internationale richtlijnen voor toegankelijkheid en om controle te houden op de kwaliteit van de website.


Geen opmerkingen: