Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

13 november 2012

GEM 13-11-2012 Breng oud ijzer naar de milieustraat


Stel: iemand belt bij u aan of stuurt u een folder met de vraag om oud ijzer. Wat doet u? Geeft u het oud ijzer mee aan de handelaar of brengt u het zelf naar de milieustraat?
Het kan voor u  handig zijn om oud ijzer aan handelaren mee te geven. Maar deze huis-aan-huis inzameling is illegaal, omdat de handelaren geen vergunning hebben. De gemeente wil deze  handel in afval terugdringen. Oud ijzer is namelijk veel geld waard. 

Afvalstoffenheffing

Als u het oud ijzer naar de milieustraat brengt, zijn de opbrengsten voor de gemeente. Met deze opbrengsten kunnen we een groot deel van het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval betalen. Zonder deze opbrengsten zal uw afvalstoffenheffing verhoogd moeten worden. Het scheelt u dus uiteindelijk in de portemonnee om oud ijzer naar de milieustraat te brengen. De milieustraat is gratis voor inwoners van Eindhoven.


BRON

HA 12-11-2012 OPINIE: Glow verkeert in een recessie


Sommige mensen noemen het ‘de lichtjesroute voor intellectuelen’. Feit is dat Glow binnen een aantal jaren meer heeft gedaan voor het imago van Eindhoven als lichtstad dan alle hier geproduceerde gloeilampen bij elkaar. Maar dit jaar vonkt het allemaal wat minder.
ThemaFaçades & faces’ is het thema van Glow 2012 en dat klinkt even mysterieus als veelbelovend. Want het thema raakt aan de identiteit van de stad, aan de vraag wat er allemaal schuil gaat achter de verschijningsvorm van Eindhoven en zijn inwoners. En of manipulatie, in dit geval lichtkunst, iets mooier kan maken dan dat het is.
Bwindi light masks | Hetwie van der Putten
Verrukt
De eerste keer dat ik Glow zag, raakte ik verrukt van de stad. Eindhoven bleek ineens gebouwen en plekken te hebben die fascineerden, die een gruwelijke of juist een poëtische aantrekkingskracht hadden. Langs de Dommel gloeiden treurwilgen, de Catharinakerk leek een middeleeuwse bouwval. In latere Glow-edities stond het Van Abbemuseum in brand – er zijn mensen in deze stad die nog steeds hopen deze vorm van kunst eens werkelijkheid wordt – en bleek ons foeilelijke stadhuis een prachtig decor voor een lichtsprookje.
Verrassing?
Dat smaakte naar meer, ook al wisselden de latere edities elkaar af in verbeeldingskracht. En de verrassing werd minder. Glow werd een gewoon jaarlijks evenement, met honderdduizenden bezoekers, als onderdeel van de Eindhoven-promotie. En dat is nu te merken, helaas.
Tilt bouquets | NandOOnline
Onvermogen
Want als Glow 2012 het huidige beeld van de stad probeert te duiden, dan slaat het resultaat ook terug op het evenement zelf: net als Eindhoven verkeert ook Glow in een recessie. De route door de stad is een aaneenschakeling van losse lichtkunst-elementen, het ene inwisselbaar voor he andere. Waar vorige Glow-edities het licht in de stad leek te exploderen, is Glow 2012 in zichzelf gekeerd. Het thema is verloren gegaan tussen filosofische ambitie en het onvermogen van lichtkunstenaars er invulling aan te geven.
De ‘oohhs’ en de ‘aahhs’
Als de ‘oohhs’ en de ‘aahhs’ kenmerkend zijn voor het succes van Glow, dan is er reden tot zorg. De afgelopen jaren stonden mensen minuten lang stil bij de diverse lichtspektakels, soms met tranen in hun ogen door hun eigen verwondering. Vaker dan verwacht klonk er applaus. Afgelopen zondag, toen ik de route liep, trok een lange stoet mensen door de stad, van de ene Glow-plek naar de andere. Opmerkelijk nagenoeg in stilte. Geen uitroepen van verwondering, geen blijken van ontroering. Geen bijval.
De Admirant | Jaap van der Heijden
Verwend?
Maar misschien zijn we ook wel verwend geraakt, al geloof ik niet dat dit de enige reden is waarom Glow dit jaar tegenvalt. Op de een of andere manier slaagt het evenement er minder in een verbinding met de stad te maken, wat voor thema aan het evenement ook gegeven wordt. Thema’s werken in dit opzicht eerder verhullend dan verhelderend.
Lichtkunst
Het is al eerder opgemerkt: Glow moet oppassen niet in de val van ‘lichtkunst omwille van lichtkunst’ te trappen. Glow zou juist moeten laten zijn wat de functie van licht kan zijn in een stad die niet moeders mooiste is, maar een innerlijke schoonheid verbergt die pas te voorschijn komt als je bereid bent te wachten en vooral goed te kijken. Dat vergt een opzet die minder de nadruk legt op de uiteenlopende en opportunistische – want tijdelijke – visies van de deelnemende kunstenaars.
Radicaal anders
Laten we die opzet eens radicaal veranderen. Want waarom zouden we niet één (licht)kunstenaar of designer de kans geven een Glow-editie samen te stellen? Die ene persoon te laten worstelen met de relatie tussen Eindhoven en het licht? Laten we dan ook vooral niet uit het oog verliezen wat Eindhoven bezit: een verzameling ondergewaardeerde architectonische elementen, broos en krachtig, esthetisch en volks, warm en kil. Haal die facetten naar boven, toon die gezichten van de stad. Over ‘Façades & faces’ gesproken.
Hoofd foto:  Hetwie van der Putten



GEM 12-11-2012 Eindhoven is klaar voor de winter


Als de winter toeslaat, is de gemeente Eindhoven dag en nacht paraat om gladheid te bestrijden. We zetten ons in om de belangrijkste wegen en fietspaden in de stad begaanbaar en veilig te houden. 
Om gladheid te voorkomen, strooien we zout op de belangrijkste wegen. Strooien kost veel geld. Als we dat bij alle straten en stoepen in Eindhoven zouden doen, zou dat veel te duur zijn. We hebben daarom keuzes gemaakt.
Begaanbaar
Wat we begaanbaar houden is: doorgaande wegen en fietspaden, openbaar-vervoerroutes, aanrijroutes voor hulpdiensten, grote bedrijfsterreinen en toegangswegen naar maatschappelijke instellingen zoals ziekenhuizen, stations en verzorgingshuizen. Wanneer de politie aangeeft dat er ergens een gevaarlijke situatie is, dan strooien we daar ook. We strooien dus niet in woonstraten, stoepen en voetgangersgebieden.
Nieuw in 2012
De gemeente volgt de ontwikkelingen in de gladheidsbestrijding op de voet. Deze winter testen we daarom nieuwe methodes en materieel uit. Zo bekijken we onder meer wat het effect is van het sproeien van een zoutoplossing, in plaats van het zout te strooien. Dit zou sneller moeten werken en zo is er minder zout nodig. Ook proberen we deze winter biologisch strooizout uit. Dit heeft dezelfde eigenschappen als ‘gewoon’ strooizout, maar wordt duurzaam geproduceerd. Ook testen we een nieuw voertuig uit dat zowel de sneeuw wegschuift, als de straat schoonborstelt. Nu gebeurt dat nog met twee verschillende machines.
Wat kunt u doen?
Ook u kunt helpen de stad in de winter begaanbaar te houden. Veeg of strooi bijvoorbeeld de stoep voor uw huis, appartementencomplex of winkel. Voor het strooien kunt u keukenzout  of wegenzout gebruiken. De gemeente stelt geen strooizout beschikbaar omdat dat te veel tijd en dus geld kost. Het is ook van groot belang dat u uw rijstijl aanpast aan de weers- en wegomstandigheden.
Twitter
U kunt goed en snel op de hoogte blijven van de gladheidbestrijding door de gemeente en strooiacties via Twitter: @bereikbaar040.



BRON

12 november 2012

ED 12-11-2012 Nieuwe ED-website

BRON

St040 09-11-2012 Geen auto's in de binnenstad




Lichtfestival Glow gaat morgen van start. Om de drukte in het centrum niet uit de hand te laten lopen wordt vanaf vanavond het centrum afgesloten voor auto's.


BRON

ED 09-11-2012 Nieuw evenementenbeleid voor Eindhoven


Evenementen met een laag risico's kunnen in de toekomst af met minder, of zelfs geen, particuliere beveiligers. De gemeente houdt nu vast aan de norm van één beveiliger op 250 bezoekers.
Volgens het nieuwe evenementenbeleid is er naar gelang het risico vaak nog maar één beveiliger nodig op 500 of 1.000 bezoekers. Voor sommige evenementen hoeft de organisatie straks zelfs helemaal geen beveiligers meer in te zetten.

Het nieuwe evenementenbeleid wordt eind deze maand besproken door de politiek. Het zou 1 januari 2013 moeten ingaan.

Volgens wethouder Joost Helms (VVD, evenementen) is het huidige beleid niet toereikend. "Het is vaak onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. De gemeente verleent allerlei hand- en spandiensten die eigenlijk de verantwoordelijkheid zijn van de organisator.

Op het laatste moment moet er vaak nog van alles geregeld worden. Het kan niet zo zijn dat er in de laatste week voorafgaand aan een evenement nog niet voldaan is aan de basisvoorwaarden."

Nu geeft de politie volgens Helms eigenlijk standaard het advies van één beveiliger op 250 bezoekers. "Als de organisatie met een goed veiligheidsplan komt, is dat vaak helemaal niet nodig."



BRON

GEM 06-11-2012 Nieuw advies- en meldpunt woonoverlast


Het advies- en meldpunt van de gemeente Eindhoven  is sinds 1 november officieel in gebruik. Via dit punt kunt u een melding doen als u overlast heeft van uw buren of andere mensen in uw buurt en daar niet samen met hen uitkomt.
Er zijn verschillende vormen van woonoverlast: buren maken lawaai, zorgen voor rommel in de straat of wonen met te veel mensen in een huis. Soms gedraagt een bewoner zich vreemd of luidruchtig in zijn woning of daarbuiten. U ergert zich, bent bang of kunt niet meer slapen. Dan spreken we van woonoverlast.
Actie
Blijf er niet mee zitten, maar kom in actie. Zo kunt u de overlastgever(s) bijvoorbeeld aanspreken op hun gedrag of contact opnemen met buurtbemiddeling. Helpt geen van deze acties?
  • Dan neemt u contact op met uw woningcorporatie als u daar een woning huurt.
  • Huurt u niet via een woningcorporatie of heeft u een koopwoning, dan kunt u uw klacht melden bij het gemeentelijk advies- en meldpunt woonoverlast.
 Werkwijze meldpunt
Wij vragen u de woonoverlast te melden via www.eindhoven.nl/woonoverlast. U wordt binnen één werkdag teruggebeld. Komt u er via de website niet uit? Dan kunt u ook contact opnemen met het KlantContactCentrum via tel. 14040.
Als u woonoverlast meldt, hebben wij de volgende informatie van u nodig:
  • adres van het pand dat overlast geeft;
  • beschrijving van de overlast;
  • tijdstip en duur van de overlast;
  • uw contactgegevens.
Hoe gaat het verder?
Een medewerker van het advies- en meldpunt neemt binnen één werkdag contact met u op om uw melding te bespreken en vraagt zonodig om extra informatie. Het advies- en meldpunt kan u adviseren eerst zelf maatregelen te nemen om de overlast op te lossen of uw melding in behandeling nemen en uw klacht doorsturen naar de instantie die iets aan de overlast kan doen. Het meldpunt controleert ook of er echt iets gebeurt met uw melding. Na afhandeling van de melding neemt het meldpunt contact met u op om te vragen of het proces naar tevredenheid is verlopen en of de melding naar tevredenheid is afgehandeld.

NOOT v.d. redactie


BRON


Advies- en meldpunt Woonoverlast in gebruik
 Het advies- en meldpunt Woonoverlast van de gemeente Eindhoven is per 1 november 2012 in gebruik. Via dit punt kunnen meldingen gedaan worden van overlast van buurtbewoners als hier samen geen overeenstemming in wordt bereikt.
Als aanspreken op het gedrag of buurtbemiddeling niets oplevert, is de volgende stap om contact op te nemen met de woningcorporatie, als de woning gehuurd wordt. Is dit niet het geval, dan kunnen klachten terecht bij het advies- en meldpunt. Daarvoor zijn contactgegevens, het adres van het pand dat overlast geeft, tijdstip, duur en beschrijving nodig. Een medewerker neemt binnen een werkdag contact op om de melding te bespreken, te adviseren en/of de klacht door te sturen. Na afloop controleert het punt of en hoe de klacht afgehandeld is en of dit naar tevredenheid is gedaan.

Een klacht doorgeven kan via de website of via het telefoonnummer van het KlantContactCentrum: 14040.

04-11-2012 Bergenbulletin novermber 2012

Bij deze het laatste nieuws uit De Bergen.
Veel leesplezier.

Bergen Bulletin november 2012.pdf


GEM 02-11-2012 Inspraakavond lokaal ruimtelijk beleid

Hierbij wordt u uitgenodigd voor de openbare vergadering van de commissie Ruimte en Vastgoed
Datum: dinsdag 27 november 2012
Aanvang: 20:15 uur
Locatie: Raadszaal/Commissiekamer
Voorzitter: M. Oosterveer
Griffier: M. Honing





In de loop der jaren zijn er naast landelijke en Europese ook veel lokale ruimtelijke regels gemaakt. Deze regels belemmeren veel ontwikkelingen en het kost veel moeite en tijd om aan al die regels te voldoen. Het resultaat: lange doorlooptijden, hoge kosten en niet te vergeten een blokkering van innovatie en creativiteit. Natuurlijk zijn er zaken die echt moeten, zoals veiligheids- en toegankelijkheidseisen, maar het college wil het anders gaan organiseren: meer zeggenschap van de inwoners.

De gemeenteraad moet een besluit nemen dat het uitgangspunt vormt voor het bestaand en toekomstig lokaal ruimtelijk beleid. Om dit goed en weloverwogen te kunnen doen, vindt de gemeenteraad het belangrijk om alle meningen over dit onderwerp te horen. Ook die van u! Daarom organiseert de gemeenteraad een inspraakavond op donderdag 15 november a.s. vanaf 20.00 uur in het Stadhuis.  
Voor wie is de inspraakavond bedoeld?
De gemeenteraad biedt iedereen de gelegenheid zijn of haar mening te geven. De raad wil graag horen wat er in wijken en buurten leeft en roept daarom ook (vertegenwoordigers van) buurt- en beroepsorganisaties op zich te melden. Vervolgens wordt op 27 november in de raadscommissie Ruimte en Vastgoed het raadsvoorstel inhoudelijk behandeld. Bij deze vergadering kunt u niet inspreken.
Aanmelden
Wilt u graag uw mening geven op donderdag 15 november? Meldt u zich dan uiterlijk maandag 12 november (12.00 uur) aan via telefoonnummer 040 – 2382543 of via email gemeenteraad@eindhoven.nl. Vergeet u niet uw naam, adres en telefoonnummer (en eventueel e-mailadres) door te geven.
Om een goede tijdsplanning te kunnen maken, vragen wij u bij aanmelding aan te geven vanuit welk perspectief of namens welke organisatie u spreekt. U krijgt dan maximaal 5 minuten de tijd om uw standpunt toe te lichten. Vóór de inspraakavond ontvangt u van ons een tijdsindicatie wanneer u uw bijdrage kunt geven.
Inspraakavond lokaal ruimtelijk beleid
Donderdag 15 november 2012
Vanaf 20.00 uur, Stadhuis
De uitgangspunten notitie lokaal ruimtelijk beleid vindt u op het raadsinformatiesysteem.


BRON

GEM 02-11-2012 Wegafsluitingen Glow 2012

Van 10-11-2012 tot 17-11-2012
GLOW
Tijdens de Glow zijn de onderstaande locaties afgesloten
Mathildelaan afgesloten tussen Vonderweg en Emmasingel. Verkeer vanaf Fellenoord kan wel via Boschdijktunnel naar de Mathildelaan. De parkeergarage Mathildelaan is via die route ook bereikbaar.
Emmasingel en Keizergracht afgesloten tussen Mathildelaan en Grote Berg. Parkeergarages op de Emmasingel en Keizersgracht kunnen via de Willemstraat/Grote Berg uitrijden. Gemotoriseerd verkeer voor Eindhoven Zuid leiden we om via de Elisabethtunnel – Vonderweg – Mauritsstraat - Edenstraat
Willemstraat afgesloten tussen Vonderweg en Keizersgracht. De Lichtstraat, Wilhelminaplein en Kleine Berg blijven bereikbaar voor bestemmingsverkeer.
Vestdijk afgesloten tussen de Geldropseweg en het 18 Septemberplein. De parkeergarage Heuvelgalerie en Lage Landen blijven bereikbaar via de Vestdijk. Omleiding voor het station via Geldropseweg - Ring en Prof. Dr. Dorgelolaan.

Afsluitingen gelden alleen op de volgende tijden:
Zaterdag 10 en 17 november van 18.00 – 01.00 uur
Zondag 11 november 19.00 – 24.00 uur
Maandag t/m donderdag 12 t/m 15 november 19.00 – 24.00 uur
Vrijdag 16 november 19.00 – 01.00 uur

Wal ALLEEN tijdens de opening van Glow op zaterdag 10 november is bovendien de Wal afgesloten tussen de Grote Berg en Bilderdijklaan van 19.30 – 20.30 uur

Buiten bovenstaande tijden geen afsluitingen alleen een versmalling van een rijstrook op de Vestdijk ter hoogte van de Dommel/Dela gebouw.

Let op: bezoekers van GLOW die na afloop met de auto richting Den Bosch / Utrecht willen krijgen te maken met werkzaamheden aan de A2. Zie kopje A2 – N2 – A58.
Buslijnen
Allen
Bereikbaarheid hulpdiensten
Afgesloten, met doorgang voor hulpdiensten


01-11-2012 Is Eindhoven marktleider in City Marketing?

Tijdens de DDW is Eindhoven een place to be. Er is volop leven op het terrein dat Philips lang geleden achter liet en wanneer ik Peter Kintie - de City Marketeer van Eindhoven - goed beluister, mag ik eigenlijk Glow Eindhoven niet missen, er zit maar een ding op begin november bezoek ik Company town Eindhoven opnieuw! Is dat nu de kracht van goede City Marketing?

City Marketing in de dop
Volgens Peter Kintie staat City Marketing als marketingdiscipline nog in de kinderschoenen. De praktijk loopt voor op de theorie en is uit noodzaak geboren. Met de mondialisering staan burgers, bedrijven en steden met elkaar in verbinding. Concurrentie om aandacht, commercie en entertainment is er niet van lokale of regionaal omliggende gemeenten maar van een Europees en soms wereldwijd aanbod van unieke relevantie en meerwaarde. Voor Eindhoven staan Technologie, Design en Kennis centraal, ze vormen de pijlers waarop alle activiteiten getoetst en geinitieerd worden. Is het off-brand, dan wordt er gezocht naar een passende verbinding met deze pijlers, is het on-brand, dan is het congruent met de ambitie, identiteit en imago die de stad wil uitstralen. Het klinkt logisch, maar in de praktijk valt er natuurlijk veel te verbinden. Zelf ben ik inwoner van Haarlem, ik vraag mij af of een stad als Haarlem, of andere steden in Nederland, met City Marketing ook met mondiale pijlers werkt en of iets “on- of off brand” is.

Toegevoegde waarde
City Marketing rendeert wanneer de som der delen meer is dan de losse elementen. De waardecreatie zit in de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen waarbij het hebben van een unieke propositie de inhoud van het succes bepaald. Peter: “het bouwen van het merk Eindhoven is een interactief proces van ontwikkeling en focus. De focus strategie is helder en door te kiezen, kun je ook gekozen worden!” De resultaten liegen er niet om, Eindhoven heeft in de afgelopen jaren haar naam gevestigd als het gaat om kennis, 55% van alle patentaanvragen komen uit Eindhoven en door de combinatie Technologie en Design is de stad een katalysator voor start-ups en funding volgens Fortune500. Ook verwierf Eindhoven verschillende nationale en internationale awards, de erkenningen zijn veelzijdig, van prettig winkelen, tot innovatief bedrijfsklimaat en cultuurinstanties.

Digitaal
Het succes van City Marketing zit in de eenheid, de samenhang en de synergie tussen culturele, maatschappelijke en economische activiteiten. In digitale vorm komen deze activiteiten niet alleen samen, ze vormen met interactie en inspiratie de brug naar de doelgroep. Door bezoekers te verleiden, inwoners te betrekken en buitenlanders te binden met business en pleasure. De beste digitale strategie is daarmee afhankelijk van de doelstelling die een stad zichzelf gesteld heeft. Meer winkelend publiek, meer getalenteerde buitenlandse werknemers of meer inwoners als ambassadeurs. De technologie maakt het mogelijk, het is aan de City Marketeers om de digitale knoppen te verkennen en toe te passen. Enkele voorbeelden:

* Door de ogen van een inwoner; benoem een City Facebooker voor een dag, week, maand en laat hem of haar vertellen in tekst, beeld en video hoe het leven in de stad is.
* De stad verkennen; biedt verschillende tours aan verschillende doelgroepen om de stad te verkennen. Gebruik bijvoorbeeld de app van I-Tour om interactie en relevantie aan te bieden.
* Pin de evenementen, pin de stadsgezichten, pin de gastronomie, de mensen, zet Pinterest in op de thema’s waar je je als stad in wilt onderscheiden.
* Gebruik verschillende social media tools om digitale interactie te optimaliseren. Bijvoorbeeld met Foodspotting als mobile app waarmee inwoners en bezoekers elkaar kunnen informeren over gastronomie in Eindhoven. Maak een variant op Groupon en kies voor Design als teaser voor innovatie, kwaliteit en authenticiteit. Biedt een (loyalty) app aan waarmee uniek city voordeel verkregen wordt voor cultuurr, kunst, eten, leisure, openbaar vervoer en shopping.

Online destination marketing
Internetbureau Insiders presenteerde op basis van klant cases vijf trends in online destination marketing. De rode draad in online vormt de resultaatgerichtheid, het meetbaar maken van marketing doelstellingen zodat er een duurzame business case is voor online. Juist omdat het vakgebied zich ontwikkeld vanuit online experimenteren is er veel synergie te behalen in samenwerken, met name aan bureau-zijde, maar ook aan klant-zijde. Bezoekers kiezen namelijk niet voor een bepaalde stad maar kiezen vaak voor een regio of een streek om te bezoeken, zich te vestigen etc. De eerste trend is daarom Inspiratie - verras de digitale bezoeker om jouw destinatie te bezoeken. De tweede trend is beleving - ontwikkel beleving in de praktijk, laat mensen ervaren hoe het is in jouw destinatie. Bijvoorbeeld door live streams digitaal te integreren op de website, community tweets real time te tonen en het contact tussen de verschillende doelgroepen digitaal mogelijk te maken. De derde trend is co-creatie. Hierbij is het de doelstelling om inwoners, die trots zijn op hun eigen omgeving, uit te nodigen een bijdrage te leveren aan de content. Door e-cards als free-functionaliteit aan te bieden kan een regio met unieke (user-generated) afbeeldingen de communicatie tussen inwoners, bezoekers en geinteresseerden mogelijk maken. De vierde trend is een noodzaak: nieuwe business modellen. De verbinding tussen inwoners, het lokale bedrijfsleven en de overheid vraagt om duurzame waardecreatie en een verlaging van subsidiestromen. De webshop van de negen straatjes in Amsterdam wordt als voorbeeld genoemd om het rendement van de fysieke winkellocatie online een boost te geven. De vijfde trend is meetbaarheid. Insiders werkt met het RoI model van Jungle Minds om de basis KPI’s in te richten en marketeers te helpen om het succes van online destination marketing meetbaar te maken. content om te stimuleren.

City Marketing Strategie

In de digitale wereld van vandaag vormt strategie het uitgangspunt in alle keuzes. Met een focus op doelgroepen kun je offline en online een groeimodel hanteren voor informatie, interactie en inspiratie. De kracht van City Marketing zit in de verbinding. De succesvolle City Marketeer is de inspirator die mensen in beweging krijgt, die inwoners tot content publishers maakt, die bedrijven laat groeien tot ambassadeurs en die kennisinstellingen tot fans maakt. De city marketeer die verbindt en support met lef, talent, creativiteit en techniek zal met succes innoveren en een stad als Eindhoven laten groeien in wetenschap, welvaart en welzijn.

Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Marieke van den Groenendaal, lid van VMC, netwerk voor vrouwen in Marketing en Communicatie, in samenwerking met Internet bureau Servia van der Laan - CEO Insiders.


BRON

ED 31-10-2012 De Leeuw & De Koning - Weblogs - Mening - ED

Vanavond is weer zo'n avondje. Dat er een boel interessante onderwerpen worden besproken in de verschillende raadscommissies, waarover we de lezers van de krant graag willen informeren. Het afschaffen van gratis OV voor ouderen en kinderen; de bezuinigingen op de bibliotheek, het afschaffen van de stedenbanden en een toekomstvisie op het cultuurbeleid, om maar eens een paar thema's te noemen.
Best lastig, als je weet dat de commissievergaderingen twee aan twee tegelijkertijd beginnen. Als meerdere agenda's interessant zijn - en dat is vaak zo - is het voor mij en collega Corrie telkens weer kunst- en vliegwerk om zoveel mogelijk mee te pikken. Net als voor veel raads- en commissieleden en ook de wethouders overigens, omdat ook zij tussendoor met enige regelmaat van de ene naar de andere vergaderzaal moeten switchen.
Deze dinsdagavond hebben we nog geluk in die zin dat 1 commissievergadering niet doorgaat en dat collega Dominique bijspringt. Toch blijf ik stiekem hopen (al val ik wel in herhaling) dat het presidium nog eens besluit hooguit twee vergaderingen per dinsdag op de agenda zet. Ik kan me niet voorstellen dat er geen raadsleden zijn die dat eigenlijk ook niet veel praktischer zouden vinden.
Posted by Ad de Koning on oktober 30, 2012 at 02:54 nm | Permalink
Reacties
Het is een der raadselen in de gemeentepolitiek van Eindhoven, die commissies. Een ding is zeker, commissies hebben een veel te grote broek aan. De kiezer kiest een gemeenteraad en juist die raad is het orgaan om zaken te bespreken. Het is te begrijpen dat de raad een commisie (adviesorgaan) in het leven roept om zaken voor te bespreken en dan de nadruk legt op inhoudelijk i.p.v. politiek gewicht. Kleinere partijen kunnen dan ook in zo'n commissie hun partijtje meeblazen omdat zij anders dan in een raad wel de expertise kunnen inbrengen, die in de raad ontbreekt. Lijkt allemaal heel leuk, dat een partij met maar een of twee zetels en dus een beperkte visie, je kunt nou eenmaal niet alles weten, commissieleden kan inzetten die wel op de kieslijst stonden maar niet verkozen zijn.
Uiteraard is dit geen muziek in de oren van grote partijen, die na de verkiezingen van 2010 dan ook groot voorstander waren van een verdergaande restrictie aan het aantal in te zetten commissieleden. In combinatie met die restrictie en een handige opbouw van de agenda in de agendacommissie (het presidium), kun je zo de kleinere partijen weer aardig de wind uit de zeilen halen. Want je kunt wel hoppen tussen de ene vergadering en de andere, dat het er efficienter door wordt is zeer onwaarschijnlijk. Zo is het politiek gewicht dus teruggebracht, ook in de commisssie en de inhoud wordt weer meer naar de achtergrond gedreven.
Helemaal duidelijk wordt de grote broek van de commissie in de raadsvergadering. Partijen die inhoudelijk in de raadsvergadering willen discusseren krijgen menigmaal te horen, dat dat allemaal al in de commissie is besproken. Juist die zin, de afgelopen 2 jaren menigmaal te berde gebracht, schopt juist de commissie als adviesorgaan onderuit.
Immers een advies is een advies en niet meer dan dat. Het moet partijen vrij staan adviezen wel of niet te volgen. Een advies is immers geen advies meer als het dwingend wordt opgelegd. Je zou dan ook de conclusie kunen trekken dat de raad dermate versnipperd is geraakt dat zij als orgaan zelf, nauwelijks meer functioneert.
Een hamertikkend clubje resteert, politiek wordt erbuiten bedreven, althans bij die zaken waar het de burger het hardste raakt. De stemmende burger kiest een raad, dat wil zeggen de samenstelling, om vervolgens te moeten constateren, dat de inhoud van het raadsdebat is verhuisd naar ranzige commissies, waar zij als stemmers geen of nauwelijks invloed hebben op de samenstelling.
De democratie is dus een beetje gestopt daar, iets dat de kiezer allang door heeft. Gaan kiezen is kiezen voor een soort ijsrevue met hier en daar wat dualisme voor de buhne. En als je het volgt, hoop je stiekem, net als bij de ijsrevue op een paar uitglijers.
Geen wonder dus dat 56% van de stemgerechtigden het niet meer kan opbrengen om voor Jan met de korte achternaam de paar honderd meter te slechten tussen stee en stemhok.
De kiezer weet het al, maar onlangs mocht ik ook een groeiend besef hiervan onder de raadsleden bemerken. Was het niet Dre Rennenberg van OAE die bedankte voor lidmaatschap van het presidium, omdat die commissie in al zijn "wijsheid" besluiten had genomen die in de raad thuishoorden. Ik zou zeggen dat alleen al is een "raadslid van het jaar" waardig besluit.
Geplaatst door: Trots op Niks (Ed) | 31 okt 2012 10:59:27
Commissiewerk is belangrijk. Maar er wordt steeds meer geneuzeld om vervolgens bij heikele punten geen advies te geven, maar het mee terug te nemen naar de fractie (lees achterkamertje) en vervolgens wordt het in de raad met nauwelijks debat afgetikt.
Andere kant het is voor kleine partijen prettig om niet raadsleden in de commissie te hebben. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Anekdote: Lang geleden moest ik collegeonderhandelingen voeren en mijn achterban had me opgedragen dat ik moest pleiten voor niet-raadsleden in commissies. Ik was dolgelukkig met het antwoord van de fractievoorzitter van de grootste partij: "komt niets van in, had je maar meer zetels moeten halen". Persoonlijk huldig ik dit standpunt nog.
En ik heb het niet zo op contests, als raadslid van het jaar, maar Rennenberg verdient wel een pluim. Houdt regelmatig zijn rug recht en heeft dit jaar de fractie door zwaar weer geloodst, uiteraard wel met de andere mensen. Het bijleggen van een ruzie en het vervangen van een langdurig ziek raadslid zijn toch zaken van belang. En ook het werk buiten de raad is toch een sterk staaltje OAE.
Geplaatst door: montis | 31 okt 2012 13:37:15
@Montis Ik kan mij niet herinneren dat er twijfel is aan een eventuele belangrijkheid van een commissie. Het inzetten van burgerleden is een goedkoop alternatief voor externe advisering van de raad. Deze kan dat middel altijd inzetten, volgens mij ook partijen afzonderlijk. (kijk naar Van Abbe).
Dan had je maar meer zetels moeten krijgen tja, IMO is dat iets met een spreekwoord, waar in de moderne variant Dirk, of Drumstel in voor komt. De oude variant is varken, maar dan krijg ik Disney weer achter me aan zoals eerder op Niks. :-)
Dat het mee terug gaat de fractiekamers voor mij ook geen probleem, het is en blijft een advies en daar mag je wat mij betreft, als is het op het dak, over doorkauwen. Maar dan geen debat in de raad, tik tik weg, of is al besproken in de commissie is inderdaad niet erg te waarderen.
De aanvulling op Dré Renneberg (vaker de rechte rug) ben ik het wel mee eens. De rest is wel gedaan en goed ook, maar lijkt mij buiten de scope van de verkiezing te vallen.
Geplaatst door: Trots op Niks (Ed) | 31 okt 2012 17:08:12
Even voor de goede orde en voor er misverstanden komen over de inzet van de externe adviseurs bij het Van Abbe-dossier. De externe adviescommissie Van Beers, Doeve en Oddens (Van Abbe) heeft haar rapport, dat zeer waardevol was, gemaakt zonder dat hier een vergoeding tegenover stond. Behoudens de gemaakte kosten. Dus het is niet altijd zo dat alleen burgerraadsleden een goedkoop alternatief zijn voor externe advisering en zeker in dit geval niet. Er zijn nog betrokken burgers die graag hun vakkundig steentje bijdragen aan de ontwikkeling van Eindhoven. En deze drie heren zijn hier een zeer goed voorbeeld van! Arnold Raaijmakers
Geplaatst door: Arnold Raaijmakers | 31 okt 2012 17:29:22



GEM 31-10-2012 Wat u kunt doen bij sneeuw en gladheid?

Ook u kunt helpen de stad in de winter begaanbaar te houden. Veeg en strooi bijvoorbeeld de stoep voor uw huis, appartementencomplex of winkel. Voor het strooien kunt u zowel keuken- als wegenzout gebruiken. De gemeente stelt geen strooizout beschikbaar omdat de uitgifte daarvan teveel tijd en geld kost.
Probeer afspraken te maken met buren of buurtorganisatie over strooien en sneeuwruimen. Mogelijk kan er hulp geboden worden aan kwetsbare bewoners, zoals ouderen en gehandicapten.
 
Wintertips
  1. Haal op tijd zout in huis, als het eenmaal sneeuwt is dit vaak moeilijk verkrijgbaar. Strooizout is o.a.  verkrijgbaar bij supermarkten en bouwmarkten. Gebruik nooit warm water als dooimiddel, omdat dit weer kan bevriezen.
  2. Denk aan het milieu en strooi niet meer zout dan nodig is. Enkele grammen (een handje) zout per m2 is voldoende. Strooi zo min mogelijk zout in de buurt van planten en bomen.
  3. Het zout werkt vrijwel direct, maar dat wordt pas na een minuut of tien zichtbaar.
  4. Houd er rekening mee dat zout kringen of vlekken kan veroorzaken op natuursteen of hout.
  5. Als u sneeuwruimt, gebruik dan stevig gereedschap (sneeuwschuiver of bezem) en geschikte schoenen of laarzen. Zorg ervoor dat u goed zichtbaar bent voor overige verkeersdeelnemers.
  6. Probeer de sneeuw weg te duwen i.p.v. te tillen, dat is beter voor uw rug.
  7. Verplaats voor u zout strooit eerst zoveel mogelijk sneeuw naar een plek waar er niemand last van heeft. Niet op andermans terrein, maar in het openbaar gebied. Zorg ervoor dat de sneeuw niet terecht komt in de straatgoot of rioolputten, zodat regenwater goed kan blijven weglopen. Houd ook voorzieningen als afvalcontainers, invalidenopritten op stoepen en meterkasten vrij. Deponeer de sneeuw ook niet op takken van bomen of struiken. Die kunnen door het gewicht van de sneeuw afbreken.
  8. Probeer de sneeuw zo snel mogelijk te ruimen om te voorkomen dat het vast gaat zitten. Houd wel rekening met de nachtrust van anderen. Vastzittende sneeuw kan eventueel worden losgemaakt met een tuinschoffel.
  9. Probeer op stoepen of woonerven 3 tegels of 1 meter breed vrij te maken, zodat rollators en rolstoelen ook veilig kunnen passeren.
  10. Indien u aan een strooiroute woont, kunt u het beste wachten met sneeuwruimen totdat de strooidienst is langs geweest. Het is bij het sneeuwruimen op de weg namelijk niet te voorkomen dat er in sommige gevallen sneeuw op stoepen en opritten terecht komt. De gemeente vraagt hiervoor uw begrip.



GE 30-10-2012 Proeftuin is eerste cadeautje van Culturele Hoofdstad

Als Eindhoven/Brabant wordt uitgeroepen tot Culturele Hoofdstad 2018, wordt het omgetoverd tot één grote proeftuin met honderden projecten. Daarbij wordt Strijp S het centrum van het evenement. Dat heeft de organisatie donderdag bekendgemaakt tijdens de presentatie van het bidbook. Het boek draagt de naam Imagination designs Europe.



Aan de hand van de thema’s ‘Wij maken de stad’ en ‘Wij verbinden mensen’ staat Brabant2018 bol van activiteiten in de vijf grote steden: Eindhoven, Tilburg, Breda ’s-Hertogenbosch en Helmond. Artistiek directeur Martijn Sanders en voorzitter van de Raad van Toezicht Rob van Gijzel gaven aan dat de manifestatie naar verwachting meer dan 3 miljoen bezoekers zal trekken.

Centraal tijdens de presentatie stond de term proeftuin. Van Gijzel daarover: “De proeftuin wordt een vrijplaats voor actuele ontwikkelingen. Creativiteit is de grondstof. Kennis en bezieling vormen de compost en kunst en cultuur het voornaamste gewas. Om uiteindelijk bijzondere festivals, tentoonstellingen, kunstwerken, voorstellingen en andere cultuuruitingen te oogsten.” Sanders vult aan: “Eindhoven ziet er na 2018 heel anders uit, daar ben ik van overtuigd. Hoe precies kan nu niemand zeggen, dat is juist zo kenmerkend aan een proeftuin.”
Waarom er gekozen is voor de insteek van zo’n ‘cultureel laboratorium’? “Het past bij Eindhoven. De stad is groot geworden door de experimenten die hier zijn gedaan.” De artistiek leider vertelde verder dat nog nooit is vertoond wat Brabant gaat doen. “Als Eindhoven de titel krijgt toegewezen zullen de festiviteiten al beginnen in 2014, doorgaan in 2016, pieken in 2018 en eindigen in 2020.”
Het woord proeftuin is overigens niet vertaalbaar. In andere landen is er geen woord voor deze manier van werken. Van Gijzel: “Als wij worden gekozen dan is onze methodiek een cadeau voor Europa en de rest van de wereld. Het gaat om de manier van aanpakken, het verbinden van diverse disciplines, de vernieuwingsdrang en innovatie. Met de term ‘proeftuin’ geven we eigenlijk het eerste cadeautje weg.”
Culturele hoofdstad is een Europese titel die sinds 1985 bestaat en de maatschappelijke ontwikkeling van steden moet bevorderen en volken en culturen dichter bij elkaar brengt.Voorwaarde voor het winnen van de titel: het brengen van een vernieuwend programma met een Europese dimensie en betrokkenheid van burgers.
Naast Nederland mag ook Malta in 2018 een stad leveren.



Op donderdag 25 oktober heeft 2018Eindhoven|Brabant het bidbook gepresenteerd voor de titel Culturele Hoofdstad van Europa.

Onder de vlag van 2018Eindhoven|Brabant zijn behalve Eindhoven, ook de steden Breda, Tilburg, Helmond, ’s-Hertogenbosch en de provincie Noord-Brabant, de deelnemende partners.

Voor meer informatie:

GE 30-10-2012 Loes van de Stadsgracht schrijft haar wekelijkse column. Dit keer: ‘Wonder?’


Loes van de Stadsgracht schrijft overhaar belevenissen in Groot Eindhoven.

Commotie in Eindhoven. Er schijnt een wonder te zijn geschied. Dit wonder is niet gedaan door onze stadspredikant, die ondanks vele protesten en geldboetes nog steeds stoïcijns in onze stad het woord van Christus verkondigt. Er is ook geen Mariabeeldje spontaan tranen of bloed gaan huilen en ook Philips is niet voornemens aan de Boschdijk een geheel nieuw hoofdkantoor te bouwen op de plek waar nu nog slechts een stapel stenen herinnert aan de hoogtijdagen van weleer.
Nee, het Wonder van Eindhoven is ontsproten in het brein van enkele mannen die allemaal iets met Eindhoven hebben: ze hebben er gewoond, gewerkt of zijn er naar school gegaan. Amsterdam is de plek waar zij hun liefde voor Eindhoven aan een groot publiek presenteren. Onze eigen ‘ben ik te min’ zanger Armand en natuurlijk cabaretier Theo Maassen behoren tot de ‘trekkers’ van het Eindhovense Wonder. Uiteraard is er ook veel aandacht voor Philips en DAF, die van Eindhoven een stad maakten. En wat te denken van de Dutch Design Week, Glow én Leading in Technology? Het zal allemaal de revue passeren in de Melkweg en Paradiso om de interessantste stad van Nederland een ode te brengen.
Eindhoven als pelgrimsoord even in hartje Amsterdam met veel muzikale, creatieve en inspirerende hersenspinsels. Een Eindhovens feestje, niet geïnitieerd vanuit de overheid, burgemeesters en andere hotemetoten, maar door mensen met één passie: Eindhoven. Half februari volgend jaar gaat het gebeuren. ‘Eindhoven de gekste’ wordt dan geheid een feit!



GEM 30-10-2012 Eindhoven brengt Fijne Feestdagen Festival


Eindhoven brengt dit jaar voor het eerst Fijne Feestdagen Festival (FFF) van 17 november t/m 6 januari 2013.   Eindhoven365 zet voor het FFF de basis neer met een nieuw concept en een programmering in de binnenstad. 
Initiatieven
Culturele instellingen, ondernemers en Eindhovenaren kunnen initiatieven aandragen die passen bij het gevoel van FFF en (eventueel) bijdragen aan een goed doel. Dat kunnen ze doen via info@eindhoven365.nl. De geselecteerde voorstellen vormen een onderdeel van het programma. Hierdoor wordt het een beleving voor en door Eindhoven.
FFF highlights
Onderdeel van het nieuwe evenement is een schaatsbaan op de Mark die wordt omlijst met een lichtkunstwerk van Luminarie De Cagna, geroemd sinds GLOW 2010 wegens de lichtgalerij op de Demer. Rond het Catharinaplein staan bijzondere objecten, zoals een meters lange bank die wordt verwarmd door een houtkachel.
De Fijne Feestdagen Festival periode begint officieel op 17 november met de intocht van Sinterklaas. Op 1 december is de echte kick-off. Het evenement wordt geïnitieerd door Eindhoven 365, Gemeente Eindhoven en Stichting Ondernemers Eindhoven Centrum (SOEC).
Meer informatie op www.eindhoven365.nl.


BRON