Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

8 september 2011

GEM Officiële publicaties 7 september 2011

Wegafsluitingen parcours Marathon Eindhoven 2011
Burgemeester en wethouders hebben op 6 augustus 2011 besloten de volgende verkeersmaatregel te nemen:
• Het op 9 oktober 2011 afsluiten van de wegen die onderdeel uitmaken van het parcours van de Marathon Eindhoven alsmede een aantal wegvakken van de direct daarop aansluitende toegangswegen.
Het verkeersbesluit inclusief tekeningen liggen vanaf heden zes weken ter inzage op het Inwonersplein (Stadskantoor, balie 26), voor adres en openingstijden zie colofon. Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk zes weken na heden, tegen dit besluiten schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:
• de naam en het adres van de indiener;
• de dagtekening;
• een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
• de gronden van het bezwaar.
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit. Wel kan binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te ’s-Hertogenbosch, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Het verzoek om een voorlopige voorziening dient te voldoen aan dezelfde eisen die gelden voor een bezwaarschrift.

BRON

ED 31-08-2011 Debat over afschaffen van de welstand

Woensdag 14 september organiseert het Architectuurcentrum Eindhoveneen debat over het afschaffen van de welstand. Het Architectuurcentrum heeft daarvoor medewerking gezocht met wethouder Mary Fiers. Ze zal aanwezig zijn en haar voornemen en plannen toelichten.

Volgens het Architectuurcentrum een voorwaarde voor de organisatie van dit debat. We willen dat de argumenten voor en tegen door haar worden gehoord.

Het gesprek zal ook gaan over een kwaliteitsbeleid op het gebied van architectuur en publieke ruimte van de gemeente, en hoe dat in de nabije toekomst gestalte te kunnen geven.

Het debat begint om 20.00 uur en de locatie is de vierde verdieping van het Klokgebouw op Strijp S.

© Eindhovens Dagblad 2011, op dit artikel rust copyright.

BRON

24-08-2011 Weblog wethouder Fiers: Halve jurist?

Woensdag 24 augustus 2011

Soms voel ik me net een halve (hele?) jurist. Een wethouder (de naam zegt het al) heeft in het dagelijkse werk heel veel te maken met wet- en regelgeving. Afkomstig uit Den Haag, Europa, maar ook lokale regelgeving. Logisch. Maar soms toch net iets te veel van het goede. Vandaag is zo'n dag. Een hele dag vol met bestemmingsplannen en vergunningen. Wat is de juridische wereld toch complex. Ik ben van mening dat het vast niemands bedoeling kan zijn geweest om onze ruimtelijke ordening zo complex te maken. Sommige dingen zijn (voor normale mensen) echt niet te begrijpen. Vandaag word ik bijgepraat over de rust- en verblijfplaatsen van de gewone grootoorvleermuis (en dat hebben wij allemaal geregeld). Knap, hè?

Mijn boers hebben beide rechten gestuurd. Ik heb steeds gezegd "ik nooit niet". Nu moet ik constateren dat ik (alhoewel ik 't niet gestudeerd heb) in mijn dagelijkse werk meer met juridische zaken bezig ben dan zij nu zijn.... Tsja.


BRON

ED 24-08-2011 Welstand volledig afschaffen is in strijd met de wet

De gemeente Eindhoven heeft het voornemen om het welstandstoezicht af te schaffen. Kennelijk blijven slechts uitzonderingen onder toezicht, zoals wanneer het een monument betreft of een bouwwerk dat in het gebied van een beschermd stadsgezicht valt.

Het voorstel tot die afschaffing zal binnenkort – in september – worden bekend gemaakt.

Vanuit de hoek van stedebouwers en architecten zijn al publiekelijk bezwaren geopperd tegen dit voornemen. De betrokken wethouder – Mary Fiers (Wonen, Wijken, Ruimte en Burgerparticipatie) – heeft vervolgens in deze krant haar argumenten opgesomd waarom het toezicht wel opgeheven moet worden (ED 5 juli).

Als belangrijkste reden daartoe – naast natuurlijk besparingen en versobering van de bouwaanvrage – voert zij aan dat welstand een subjectief en moeilijk handen en voeten te geven begrip is. Zij veroorlooft zich daarom welstand en de toepassing daarvan te ridiculiseren. Tegen de achtergrond dat de raad in 2003 en 2004 in een uitgebreide Welstandsnota het nieuwe beleid inzake welstand heeft besproken en vastgelegd treft dit belachelijk maken wel.

De wethouder heeft overigens gelijk met de stelling dat welstand iets subjectiefs heeft. De zegswijze luidt: over smaak valt te twisten. Juist om die reden is onder meer vastgelegd dat bouwwerken aan redelijke eisen van welstand moeten voldoen en dat zij niet in ernstige mate met die eisen in strijd mogen zijn. Ook is de plicht opgenomen dat het toezicht op welstand of door een stadsbouwmeester of door een commissie van deskundigen wordt uitgeoefend. Allemaal waarborgen dat het subjectieve element zo objectief mogelijk wordt gewogen.

Welstand is al een oud en ook in veel landen bestaand begrip. Het toezicht hierop tot behoud of verkrijging van karakteristieke, herkenbare en in de omgeving passende bebouwing en woonmogelijkheden is een gewoon en verworven instrument van stadsbeheer. Men treft dit in iedere gemeente aan.

Het heeft dan ook iets wonderlijks dat een willekeurige gemeente – hier Eindhoven – zich van dit 'juk' zou kunnen bevrijden en het toezicht eenvoudig over boord kan gooien.

Bekijkt men een en ander van dichterbij dan blijkt dit afschaffen ook nog niet zo simpel te zijn. Welstand en het bijbehorend toezicht zijn zo belangrijk geacht dat de rijksoverheid de plicht daartoe voor de gemeenten in de wet heeft vastgelegd. De gemeenten dienen die plicht na te komen. Wel heeft de wetgever de gemeenteraad toegestaan voor een aan te wijzen gebied of voor bepaalde categorieën van bouwwerken de toets los te laten.

Regel is dus toezicht en de uitzondering geldt een bepaald gebied. Als de wethouder dit omdraait en de uitzondering tot regel maakt, handelt zij in strijd met de wet en ongetwijfeld ook met het algemeen belang dat aan welstand wordt gehecht.

Een besluit daartoe door de gemeenteraad komt dan voor vernietiging in aanmerking en kan daartoe worden voorgedragen.

Zoals de burgemeester van Eindhoven heeft moeten leren dat hij niet aan een inwoner van de stad toegang tot het gehele territoir van die stad kan ontzeggen, zo dient ook de wethouder te aanvaarden dat zij niet als regel en voor het gehele grondgebied van de gemeente het welstandstoezicht kan en mag wegpoetsen.

Door Harry de Kok, jurist en oud-wethouder van Eindhoven.

© Eindhovens Dagblad 2011, op dit artikel rust copyright.

BRON

GEM 15-08-2011 Doe de kamercheck!

Een kamer huren in Eindhoven? We wensen je veel woonplezier in deze dynamische, inspirerende en creatieve stad! Heb je al een kamer of heb je er één op het oog, check dan of er een omzettingsvergunning is. Als je huisbaas geen omzettingsvergunning heeft, loop je het risico dat je moet vertrekken. Dat liever niet natuurlijk! Doe daarom even de kamercheck.

Omzettingsvergunning

Met een omzettingsvergunning geeft de gemeente toestemming om een woonhuis dat bedoeld is als zelfstandige woonruimte, te gebruiken voor onzelfstandige woonruimten (kamers). Huisbazen moeten van de gemeente over een omzettingsvergunning beschikken omdat kamerbewoning niet overal wenselijk is. Op deze manier kan de gemeente overlastproblemen zo veel mogelijk voorkomen. De gemeente controleert of de huisbazen over een omzettingsvergunning beschikken. Check het ook zelf even via de kamercheck, dit kan voorkomen dat je moet vertrekken.

Hoe check je je kamer?

Klik hier voor de vergunningensite.

Voer het adres in van je studentenhuis en kies voor een straal van 50 meter. Je ziet dan een overzicht van de vergunningen in de buurt van je studentenhuis. Klik op de ‘i’ bij het juiste adres en kijk dan of je huisbaas een omzettingsvergunning heeft aangevraagd. Staat het adres er niet tussen, vraag het dan na bij je huisbaas. Het kan zijn dat de vergunning net is aangevraagd of dat het al een tijd geleden is verleend. In dat geval staat het niet (meer) op de vergunningensite. Je kunt het ook navragen bij het Klantencontactcentrum via tel. 14 040. Zonder omzettingsvergunning loop je het risico dat je moet vertrekken.

De site wordt aangepast, binnenkort zijn alle verleende omzettingsvergunningen te zien.


Wanneer is een omzettingsvergunning nodig?

Een omzettingsvergunning is nodig als je huisbaas kamers verhuurt aan twee of meer personen en zelf ook in de woning woont of als je huisbaas er niet woont en de woning aan drie of meer personen verhuurt.

Bij de behandeling van de vergunningaanvraag maakt de gemeente een belangenafweging. Daarbij weegt zij het belang van de aanvrager (huisbaas) af, tegen het belang van het behoud van de woning als zelfstandige woonruimte. Ook de leefbaarheid (o.a. aan de hand van klachten en het straatbeeld) in de straat of buurt wordt meegenomen in de afweging (leefbaarheidtoets). Daarnaast kijkt de gemeente naar het onderhoudsniveau van het pand en naar de omvang van de kamers. Dit laatste gebeurt alleen in die gebieden waar ook vrijstelling van het bestemmingsplan vereist is.

In sommige wijken geeft de gemeente geen omzettingsvergunningen af, omdat de leefbaarheid al onder grote druk staat. Dit geldt voor:

  • Woensel-west
  • Limbeek, noord en zuid
  • Bennekel oost
  • Doornakkers oost en west

De omzettingsvergunning bestaat nu een paar jaar. Ook wanneer er voor de woning in het verleden al een kamerverhuurvergunning is afgegeven of als er ooit een omzetting is geweest van een zelfstandige woning in onzelfstandige woonruimten, toch moet er nu een omzettingsvergunning zijn.

BRON

GEM 11-08-2011 Inzameling andere soorten afval

Plastic afval

Sinds september 2009 wordt in de gemeente Eindhoven plastic afval gescheiden ingezameld.

Op de website www.plasticheroes.nl vindt u meer informatie over de landelijke campagne.

Kringloopgoederen

Heeft u spullen die nog een tweede ronde meekunnen? Gooi ze dan niet zomaar weg. Kringloopwinkels zoals Stichting Stedenkontakt Eindhoven-Bialystok, Laagstraat 288a, tel. (040) 255 54 59 en Stichting Emmaus Eindhoven, Genneperweg 11, tel. (040) 252 75 27 zijn er blij mee.

Elektrische apparaten

Elektrische apparaten kunt u inleveren bij de winkel waar u een nieuw apparaat koopt, bij de milieustraat of tegen betaling laten ophalen door Cure.

Ophaalservice Grof Huishoudelijk Afval

Om grofvuil afval te laten ophalen kunt u een Big Bag of een sticker kopen bij een van demilieustraten.

  • per Big Bag van 1 m3 € 40,-
  • per Big Bag van 1,5 m3 € 60,-
  • per voorwerp/sticker € 10,-

Via telefoon 14 040 (Klantcontactcentrum) kunt u een afspraak maken om de Big Bag e/o de bestickerde voorwerpen te laten ophalen.

Inwoners van Eindhoven die een aanslag of beschikking gemeentelijke belastingen hebben ontvangen waarop vermeld staat dat de afvalstoffenheffing is kwijtgescholden, hoeven niet te betalen voor de grofvuil ophaalservice. lees meer


Klein Gevaarlijk Afval (KGA)

Voorheen Klein Chemisch Afval (KCA)

Klein Gevaarlijk Afval kunt inleveren bij een van de milieustraten. Ook kunt u het gratis laten ophalen door een afspraak te maken via tel. 14 040 (Klantcontactcentrum). De Chemokar bestaat niet meer.

Chemobox
Een verzamelbox voor Klein Gevaarlijk Afval kunt u aanvragen bij CURE tel. 14040 optie 2.

Raadpleeg bij twijfel de Afvalscheidingswijzer van www.milieucentraal.nl


BRON

GEM 11-08-2011 Inzameling oud papier

Een kwart van al het huisvuil bestaat uit papier en karton. Als dit deel ook gescheiden wordt ingezameld, kan het papier opnieuw worden verwerkt tot bijvoorbeeld krantenpapier, toiletpapier of verpakkingsmateriaal. En dat spaart het milieu.

Wat hoort niet bij oud papier?

Niet
Oud papier of karton mag geen ijzer bevatten (bijvoorbeeld bij ordners)
Behang
Carbonpapier
Foto’s
Verontreinigd papier
Frisdrankverpakkingen (deze hebben een plastic laagje aan de binnenkant)
Geplastificeerd papier
Zuivelverpakkingen (deze hebben een plastic laagje aan de binnenkant)

Hoe zorgt u voor minder papier?

Reclame, gratis kranten en huis-aan-huisbladen bezorgen u snel een volle bak met oud papier. Wilt u geen ongeadresseerde post ontvangen? Plak dan een nee/ja-sticker (geen reclame, wel gratis kranten) of nee/nee-sticker (geen reclame, geen gratis kranten) op uw brievenbus. De stickers zijn gratis te verkrijgen aan de balie van het Inwonersplein. Ook kunt u de sticker telefonisch aanvragen via MailDB, telefoonnummer 0900 202 5095 (€ 0,25 per minuut), of Vereniging Milieudefensie telefoonnummer
020 626 2620.

Wat zijn de regels?

  • doe het juiste afval in de juiste container;
  • zet geen afval naast of buiten de container;
  • sluit de klep van de container;

BRON

GEM 12-07-2011 Vakantie? Tips tegen woninginbraak

Traditioneel is een schoolvakantie een goede periode voor inbrekers om toe te slaan. Neem maatregelen om de kans op een inbraak in uw woning te verkleinen. Tips daarover zijn te lezen op www.politieeindhoven.nl.

Onder het kopje bij 'Woninginbraken' (bovenin) leest u ook wat u moet doen als er toch is ingebroken. Net als een inbraaktest waarmee u zelf kunt uitvinden hoe veilig uw woning is.

Vakantiekaart

Wilt u dat de politie in Eindhoven weet wie er tijdens uw vakantie op uw huis past? Dan kunt u een Vakantiekaart inleveren. Die kunt u ophalen bij uw eigen politiebureau; het adres en de openingstijden daarvan vindt u op uw politiewebsite.

U kunt die kaart ook downloaden via die site of rechtstreeks via www.stopwoninginbraak.nl. Als er voldoende politiecapaciteit is, controleert de politie uw woning tijdens uw afwezigheid. De agenten laten dan een kaartje achter zodat u weet dat ze zijn geweest. Het inleveren van de Vakantiekaart betekent dus niet dat uw woning permanent door de politie bewaakt wordt. U kunt alleen een Vakantiekaart inleveren als u tenminste zeven aaneengesloten dagen van huis bent. Dat hoeft dus niet alleen in de zomervakantie te zijn.

Wees zelf alert

De politie kan woninginbraken niet voorkomen. Uw hulp is nodig om inbraken tegen te gaan en verdachten aan te houden. Houd uw eigen woonomgeving in de gaten, zeker tijdens de vakantieperiode als veel van uw buren op vakantie zijn en hun woningen leeg staan.

Onthoud het signalement van mensen die zich verdacht gedragen en noteer gegevens en kentekens van vervoermiddelen die ze bij zich hebben. Bel bij onraad of verdachte situaties met de politie via het algemene nummer 0900-8844 of bij een inbraak direct met 112.


Anoniem melden

Regelmatig worden woninginbraken opgelost dankzij meldingen bij Meld Misdaad Anoniem (M.). M. kreeg vorig jaar 205 waardevolle tips over inbrekers, maar dit is vermoedelijk nog maar een fractie van wat mensen nog meer weten en horen. Met anonieme tips kunnen inbrekers worden opgespoord. Lees hoe uw anonimiteit wordt gewaarborgd en wat er met uw tip wordt gedaan opwww.meldmisdaadanoniem.nl


BRON

GEM 10-08-2011 Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)

De WOZ-waarde van woningen en bedrijfspanden is voor het jaar 2011 opnieuw vastgesteld. De wet Waardering Onroerendezaken (WOZ) schrijft voor hoe dat moet en garandeert een objectieve zorgvuldige waardebepaling. De WOZ-waarde wordt vastgelegd in het taxatieverslag. Informatie over uw eigen pand kunt u eventueel online bekijken.

Waarvoor dient de WOZ-waarde?

De WOZ-waarde wordt gebruikt door:

Vaste waardepeildatum

De WOZ-waarde van een pand is bepaald op een vaste datum. Deze datum ligt vast in de Wet WOZ. Voor 2011 is dat 1 januari 2010. De WOZ-waarde voor 2011 is dus de waarde van een pand zoals die was op 1 januari 2010.

De waarde van een woning bij verkoop

De gemeente stelt vast welke prijs voor een pand zou zijn betaald als het rondom 1 januari 2010 zou zijn verkocht. Er mag geen rekening worden gehouden met bijvoorbeeld verhuur of erfpacht. De waarde wordt vastgesteld alsof het pand niet verhurd is en de grond in eigendom is.

Om te kunnen bepalen wat de waarde van het pand zou zijn bij verkoop, wordt het pand vergeleken met panden die écht zijn verkocht. De WOZ-waarde is afgeleid van de verkoopwaarde en is niet hoger of lager dan de waarde op de huizenmarkt. De gemeente heeft geen invloed op de verkopen want deze ontstaan door vraag en aanbod. De waarde is dus reëel: niet te hoog, niet te laag.

Hoe te vergelijken?

Bij het vergelijken van een pand met andere panden wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de buurt en de kenmerken van dat pand. Zoals soort, liggen en bouwjaar. Ook van andere panden is die informatie bekend. Panden met dezelfde kenmerken worden op die manier met elkaar vergeleken. In een groep van vergelijkbare panden is meestal wel een pand dat rond 1 januari 2010 is verkocht. De verkoopwaarde voor dit pand is de basis voor de WOZ-waarde van andere, soortgelijke panden.

WOZ-beschikking

Alle inwoners en ondernemers die onroerende zaken in de gemeente Eindhoven hebben en alle ondernemers die gebruiker zijn van een onroerende zaak ontvangen een WOZ-beschikking. Heeft u geen WOZ-beschikking ontvangen, dan kunt u deze online aanvragen.

Extra informatie over de WOZ

Meer informatie en veelgestelde vragen over WOZ kunt u vinden op de website van de Waarderingskamer en van WOZ-Informatiepunt.


BRON

Veelgestelde vragen over woonomgeving, milieu en afval


BRON

TON 04-08-2011 Let goed op tijdens zomerreces

U ontvangt allemaal een regionaal of plaatselijk weekblad met daarin vermeld de mededelingen van uw gemeenteraad. Wel, let goed op tijdens het zomerreces wat toch al gauw vele weken duurt. Uw wethouders en de raad zijn wel met reces, maar de ambtenaren niet. Dus in de zomer gaan vergunningaanvragen enz. gewoon door.

Wanneer u goed op let tijdens deze maanden kan het zijn dat u vreemde vergunningaanvragen tegenkomt, zoals midden in de bouwvakantie een vergunningaanvraag door een bouwbedrijf of een aannemer. Dit geeft toch op z’n minst te denken! Of bijvoorbeeld vergunningen die vaak omstreden zijn, zoals het plaatsen van een enorm roterend reclamebord. Veel mensen zijn met vakantie of lezen ’s zomers de regionale of plaatselijke weekbladen niet goed en dan kan het zo maar zijn dat u voor een verrassing komt te staan als er op het verkeersplein waar u altijd zo’n mooi uitzicht op had in eens een reclamebord staat.

BRON

ED 28-07-2011 Gemeenten lachen probleem weg bij rattenplaag

Bijna overal in de regio moeten burgers die last hebben van ratten dit zelf oplossen. Uitzonderingen zijn Helmond en Nuenen. Daar wordt gratis hulp verleend bij de bestrijding. Someren doet hetzelfde, op voorwaarde dat er meerdere meldingen komen uit een buurt.

In de rest van de regio – waaronder in Eindhoven, Veldhoven, Gemert-Bakel, Laarbeek, Waalre, Asten en Deurne – moet de burger dit probleem zelf oplossen. Of er wordt, zoals in Best, een eigen bijdrage gevraagd.

De wet laat gemeenten die ruimte: zij zijn pas verplicht actie te ondernemen als de volksgezondheid in gevaar komt. In de praktijk betekent dit dat de zwarte rat zijn opmars in Zuidoost-Brabant kan voortzetten, waarschuwt John Noort van het Kenniscentrum Dierplagen. "De zwarte rat is veel moeilijker te bestrijden dan de bruine. Als je dit niet breed aanpakt, loopt het uit de hand."

Een proef met zo'n brede aanpak in Nederweert inspireerde Leudal om begin dit jaar samen met nog zeven Limburgse gemeentes een gezamenlijke bestrijding door te voeren. Marc Roebroek van het samenwerkingsknooppunt handhaving in Limburg legt nu contacten in Zuidoost-Brabant om ook hier zo'n brede aanpak van de grond te krijgen.

BRON