Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

14 juli 2013

RO 12-07-2013 Kabinet stemt in met wetsvoorstel Omgevingswet


Minder regels, grotere keuzevrijheid voor burgers en ondernemers, een loket voor omgevingsvergunningen, kortere procedures en een besparing van honderden miljoenen euro’s. Dat zijn de opbrengsten van de Omgevingswet. Het omgevingsrecht, nu verspreid over 40 sectorale wetten, 117 AMvB’s en honderden ministeriële regelingen, wordt gebundeld in één nieuwe Omgevingswet. Een megaoperatie waar iedereen mee te maken krijgt: overheid, bedrijfsleven én burgers.  
De ministerraad heeft ingestemd met het wetsvoorstel Omgevingswet van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Met de Omgevingswet wordt het omgevingsrecht vereenvoudigd en gemoderniseerd. De Omgevingswet haalt de schotten weg  tussen een flink aantal wetten en ordent de regelgeving die betrekking heeft op het omgevingsrecht.
De omgevingswet maakt het aanvragen van vergunningen eenvoudiger. Voor burgers en bedrijven komt er een aanvraag, een loket en een besluit. Procedures voor vergunningen gaan van 26 naar 8 weken. Door een effectieve samenvoeging van wetten en regelgeving hoeven ook minder vergunningen te worden aangevraagd. Hiermee wordt besluitvorming effectiever ingericht, neemt het gebruikersgemak toe en nemen de kosten af. Een meer integrale afweging van belangen aan het begin verbetert niet alleen de besluitvorming maar leidt ook tot een snellere uitvoering.
Met de wet kan eenvoudiger, efficiënter en beter aan een duurzame leefomgeving worden gewerkt. De wet moet het mogelijk maken dat projecten – van de aanleg van (spoor-)wegen en natuurprojecten tot de vestiging van een bedrijf – efficiënt verlopen. De wet biedt ruimte voor regionaal en lokaal maatwerk doordat de bestuurlijke afwegingsruimte wordt vergroot. Daardoor kan beter worden ingespeeld op regionale verschillen.
Het wetsvoorstel vloeit voort uit het regeerakkoord. Zes departementen zijn bij de totstandkoming van het wetsvoorstel betrokken. Met de praktijk - gemeenten, provincies, waterschappen, bedrijfsleven, milieu-organisaties - en andere belanghebbenden is uitvoerig overleg geweest over de totstandkoming van het wetsvoorstel.
De ministerraad heeft ermee ingestemd het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State te zenden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

BRON

Eindhoven - Officiële publicaties 10 juli 2013

Ingekomen aanvragen evenementenvergunningen

Zaaknummer, Adres/Omschrijving, Datum binnenkomst


13/1756, meerdere locaties in het centrum, vergunning voor het houden van Licht in, 28-06-2013


BRON

RO 27-06-2013 Wet Bibob Nieuwe wetten met ingang van 1 juli 2013


Per 1 juli 2013 treden een aantal nieuwe wetten in werking. Een overzicht.

Vastgoedtransacties toetsen
Verder wordt een uitbreiding van de Wet Bibob van kracht. De huidige regeling was al van toepassing op vergunningen voor evenementen, horeca, bordelen, coffeeshops, bouw en milieugunningen. Daar zijn nu bij gekomen: vergunningen voor kamerverhuurders, vastgoedtransacties van de (rijks)overheid, vergunningen voor strategische goederen (o.a. wapens) en kansspelexploitatievergunningen.  Gemeenten krijgen meer verantwoordelijkheid en vrijheid om maatwerk in de toepassing te bevorderen. Doordat de lokale problematiek kan verschillen mogen zij zelf bepalen op welke gemeentelijke vergunningen zij Bibob willen toepassen. Ook dalen de administratieve lasten voor ondernemers.

BRON

GEM 24-06-2013 Toegankelijkheid www.eindhoven.nl

Voor de toegankelijkheid van websites heeft de Nederlandse overheid de webrichtlijnen opgesteld als standaard voor overheidswebsites als www.eindhoven.nl. Deze webrichtlijnen gaan over het ontwerpen, bouwen en beheren van websites. Ze zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid, en op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. 
Deze website 
De gemeente Eindhoven streeft er naar dat www.eindhoven.nl eind 2013 functioneel en voor de vormgeving aan de webrichtlijnen 2 voldoet. De content (tekst, afbeeldingen en dergelijke) zal in 2014 voldoen. 
Uitzonderingen
Er zijn uitzonderingen op dit streven.
  • Als content of een toepassing op de website de toegankelijkheid voor velen vergroot maar niet uitvoerbaar is volgens de webrichtlijnen. Bijvoorbeeld omdat het onoverkomelijke problemen in capaciteit of middelen oplevert.
Het uitgangspunt daarbij is dat informatie van de gemeente die voor iedereen van belang is, (ook) op een toegankelijke manier beschikbaar is.


Regels voor het ontwerpen, bouwen en beheren van websites
De webrichtlijnen gaan over het ontwerpen, bouwen en beheren van websites. Ze zijn gebaseerd op internationale standaarden voor kwaliteit en toegankelijkheid, en op in de praktijk beproefde oplossingen van professionals. Met de webrichtlijnen hebt u alle belangrijke richtlijnen voor een website van hoge kwaliteit in één pakket bij elkaar.
Inhoud van de webrichtlijnen
In het kort gaan de webrichtlijnen over bouwkwaliteit, toegankelijkheid en klantvriendelijkheid.
  • Bouwkwaliteit: het volgen van webstandaarden
  • Als de techniek achter uw website goed in elkaar zit werkt deze naar behoren voor al uw bezoekers: of zij nou een Apple of PC gebruiken, een screenreader hebben of uw website op hun mobiele telefoon bekijken.
  • Toegankelijkheid voor mensen en zoekmachines
  • Een toegankelijke website kan door iedereen gebruikt worden. Ook door mensen die niet (goed) kunnen zien of horen, moeite hebben met ingewikkelde teksten of geen muis kunnen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (kleuren-)blinden, doven, mensen met dyslexie en mensen die de Nederlandse taal minder goed machtig zijn. Een toegankelijke website kan bovendien ook door zoekmachines goed ‘gelezen’ worden, en wordt dus beter gevonden.
  • Klantvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid
  • Het is voor uw bezoekers prettig als u alternatieve contactmogelijkheden biedt en goed uitlegt hoe zij gemaakte fouten kunnen herstellen. Andere voorbeelden zijn het gebruik van vriendelijke webadressen en het creëren van aangepaste foutpagina’s.
Verplicht voor de overheid, een kans voor het bedrijfsleven
De webrichtlijnen zijn verplicht voor de overheid. Niet op basis van een wet, maar op basis van afspraken. Voor het bedrijfsleven zijn ze niet verplicht. Maar ook buiten de overheid zijn ze bruikbaar om ervoor te zorgen dat een website goed wordt gebouwd.
Overheid: gebruik van de webrichtlijnen verplicht
Gebruik van de webrichtlijnen is verplicht voor gemeenten, waterschappen, provincies en organisaties van de rijksoverheid die vallen onder zogenoemde ministeriële verantwoordelijkheid.
Verplicht voor rijksoverheid
Organisaties van de rijksoverheid die vallen onder ministeriële verantwoordelijkheid zijn verplicht om aan de webrichtlijnen te voldoen. Dit is vastgelegd in het kabinetsbesluit Kwaliteit Rijksoverheidwebsites van eind 2006. De aanleiding voor dit besluit was de zorg die de Tweede Kamer eerder dat jaar uitte over de slechte toegankelijkheid van veel overheidswebsites. Uiteindelijk dienden Kamerleden een motie in, waarin het kabinet werd opgeroepen haast te maken met verbetering. De motie vormde de aanleiding voor het kabinetsbesluit. Dit besluit is volledig gebaseerd op de webrichtlijnen en heeft als doel dat alle websites van de rijksoverheid eind 2010 aan de webrichtlijnen voldoen.
Verplicht voor gemeenten, waterschappen en provincies
Ook gemeenten, waterschappen en provincies zijn verplicht om aan de webrichtlijnen te voldoen. Dit is vastgelegd in het bestuursakkoord Nationaal Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening en e-overheid (NUP). Eind 2008 werd dit akkoord ondertekend door het ministerie van BZK (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), VNG (Vereniging van Nederlandse gemeenten), IPO (Interprovinciaal Overleg) en Unie van Waterschappen. De webrichtlijnen maken deel uit van het NUP en de opvolger daarvan, i-NUP, uit maart 2011. De maatregelen moeten er toe leiden dat alle websites van gemeenten, waterschappen en provincies eind 2012 voldoen aan de minimale toegankelijkheidseisen en vanaf 2012 aan alle webrichtlijnen.
Nu nog geen wet, maar…
Door deze twee afspraken zijn de webrichtlijnen weliswaar verplicht voor alle overheidsorganisaties, maar niet op basis van een wet. Een wet is een zware bestuurlijke uiterste maatregel. De overheid heeft ervoor gekozen om eerst te proberen het beoogde resultaat op basis van goede gemeenschappelijke afspraken te verkrijgen. Als resultaten uitblijven, kan er alsnog een wet komen. In de Tweede Kamer werd hier in 2009 al op gezinspeeld. In maart 2011 werd door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangegeven dat een Algemene Maatregel van Bestuurd zou worden overwogen als eind 2012 zou blijken dat genomen maatregelen niet het beoogde effect hebben.
Afspraken in de Europese Unie
In EU-verband zijn afspraken gemaakt over de toegankelijkheid van websites, maar die blijken niet het gewenste effect te hebben. Inmiddels overweegt de Europese Commissie een formele verplichting via een Europese Richtlijn. De concepttekst van de European Accessibility Act wordt voor eind 2012 verwacht.
Bedrijfsleven en non-profit organisaties: niet verplicht, wel aan te raden
Voor het bedrijfsleven en non-profit organisaties zijn de webrichtlijnen niet verplicht, maar ze bieden wel een goede kans om een website van hoge kwaliteit te laten bouwen en grip te houden op dit proces. De webrichtlijnen zijn namelijk gebaseerd op de belangrijkste internationale richtlijnen voor kwaliteit en toegankelijkheid, aangevuld met in de praktijk beproefde oplossingen van professionals op het gebied van het ontwerpen en ontwikkelen van websites. Met andere woorden: ze zijn dus niet alleen voor overheidswebsites bedoeld. Ook voor organisaties buiten de overheid bieden de webrichtlijnen kansen om aan te sluiten bij internationale richtlijnen voor toegankelijkheid en om controle te houden op de kwaliteit van de website.


GEM 24-06-2013 Taskforce B5 maakt afspraken over drugsbeleid

Wanneer er in woningen, coffeeshops en andere (publieke) lokalen wordt gehandeld in drugs, hanteren de Taskforce B5-gemeenten voortaan een uniform handhavingsbeleid. Dit hebben de vijf burgemeesters afgesproken.
Wanneer er in een Eindhovense woning drugs werden aangetroffen, werd tot nu toe een maatregel opgelegd op basis van de situatie. Voor alle B5-gemeenten (Tilburg, Breda, ’s-Hertogenbosch, Helmond en Eindhoven) zijn de maatregelen voortaan eenduidig en helder; bij de eerste constatering van een handelsvoorraad softdrugs in een woning, volgt er een waarschuwing. Bij een tweede overtreding wordt de woning gesloten.
Ontwrichtend
Een woning gaat direct voor drie maanden dicht wanneer er een handelsvoorraad harddrugs wordt gevonden. Voor deze strenge maatregel is gekozen omdat de handel van harddrugs zeer ontwrichtend werkt op de woonomgeving en openbare orde. Worden er drugs gevonden in een huurwoning, dan kan een woningcorporatie het huurcontract ontbinden.
Bedrijven
Tegen de aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs in lokalen zoals winkels, bedrijven en horeca wordt bij softdrugs voortaan strenger opgetreden. In plaats van een waarschuwing in het verleden wordt nu een pand bij een eerste overtreding voor zes maanden gesloten. De aanwezigheid van een handelshoeveelheid harddrugs leidt tot een sluiting van één jaar (dit was zes maanden).
Zorgvuldige beoordeling
Een gemeente kan onder bijzondere omstandigheden gemotiveerd afwijken van het gezamenlijke beleid. Dit betekent dat een zwaardere maar ook een lichtere maatregel kan worden opgelegd. Dit wordt altijd zorgvuldig beoordeeld.

ST040 18-06-2013 Onderzoek naar invulling eerste Koningsdag

Het college grijpt de troonswisseling aan om de Eindhovense feesten op Koninginnedag onder de loep te nemen. Dat antwoordt wethouder Helms op vragen van de VVD.
De jaarlijkse Koninginnedag houdt formeel op te bestaan met het aantreden van Koning Willem-Alexander. Hij heeft aangegeven Koningsdag op zijn verjaardag, 27 april, te willen vieren. In 2014 valt die datum op een zondag, dus dan wordt de oranjedag eenmalig op de 26ste gevierd.

Het college wil nu gaan evalueren welke festiviteiten er dit jaar in de stad georganiseerd zijn en welke doelgroep die bedienen. Vervolgens moet bekeken worden of de plannen voor volgend jaar moeten worden aangepast.

Naar verwachting neemt de raad eind dit jaar een besluit over de invulling van de eerste Koningsdag en -nacht in Eindhoven.