Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

8 mei 2012

GEM 07-05-2012 Nieuwe digitale afvalkalender online

De gemeente Eindhoven heeft een nieuwe digitale afvalkalender. Hierop kunnen de inwoners van Eindhoven zien wanneer hun restafval, GFT en oud papier wordt opgehaald. 

De afvalkalender is te vinden op afvalkalender.eindhoven.nl. In de afvalkalender is ook een afvalwijzer opgenomen. Hierin staat hoe het afval moet worden gescheiden. De digitale afvalkalender is persoonlijk, inwoners kunnen met hun postcode en huisnummer inloggen. Wanneer een ophaaldag of ophaaltijd in de buurt verandert, krijgen de inwoners automatisch bericht. Bovendien zien ze deze wijziging ook meteen terug op de kalender. Dit jaar hebben de inwoners van Eindhoven voor het laatst een papieren afvalkalender ontvangen. Vanaf januari 2013 is de informatie alleen nog maar te vinden op internet.


BRON  

ED 03-05-2012 'Meer handhaving na loslaten parkeernormen'

Een soepeler parkeerbeleid van de gemeente Eindhoven mag niet leiden tot nog meer parkeerdruk in de stad. Vooral binnenstadbewoners maken zich zorgen over het loslaten van de strenge parkeernormen, zoals het college van B en W wil.
Ze pleiten voor betere handhaving, om wildparkeren tegen te gaan.

Dit geldt met name voor bewoners in de gebieden waar parkeervergunningen voor belanghebbenden zijn uitgegeven, zowel voor bewoners als ondernemers in het gebied.

Ze staan niet afwijzend tegenover het voorgenomen soepelere beleid van de gemeente, waarbij in het vervolg de normen voor het aantal parkeerplaatsen voor ver- en nieuwbouw van vastgoed worden losgelaten. 



BRON  

GEM 02-05-212 - Gunningsbesluit

Hier vindt u een overzicht van de gunningen van (Europese) aanbestedingen van de Gemeente Eindhoven van de laatste 2 jaar. De meest recente gunning vindt u onderaan de lijst. Meer informatie krijgt u door op de de leverancier onder het kopje gunning te klikken. Daar vindt u de advertentietekst van de gunning.

De gunning van een aanbesteding van de Gemeente Eindhoven wordt gepubliceerd op de sitewww.aanbestedingskalender.nl.
Europese aanbestedingen worden doorgelinkt naar de site van het EG publicatiebureau, 
Tenders Electonic Daily (TED).

Gunningen
Datum publicatieAanbestedingDatum gunningGunning

16 april 2010Verwijderen graffiti en aanplak openbare ruimte28 juni 2010Van der Vleut Onderhoud BV

11 juni 2010Snoeien bomen Centrum27 augustus 2010Ploegmakers Cultuurtechniek bv

11 juni 2010Rooien bomen27 augustus 2010Boomrooierij Weijtmans

3 september 2010Plaatsen ondergrondse afvalinzamelingsystemen25 oktober 2010De Boer infra BV


9 juli 2010Raamovereenkomst Bodemonderzoek Eindhoven 2010-2011 cluster 326 oktober 2010Tauw, Ecoconsultancy, Verhoeven Milieutechniek


27 augustus 2010Raamovereenkomst wegmarkeringen 2010 - 201211 november 2010Vermeulen Benthuizen BV


3 maart 2011Reparaties gesloten verharding1 juni 2011Mouwrik Waardenburg B.V.


19 april 2012Onderhoud kunstwerken 201216 april2012Aannemingsbedrijf de Jong en Zoon Beesd B.V.



BRON  

ED 02-05-2012 Eindhoven laat parkeernorm los

Eindhoven gaat de ontwikkeling van onder meer vastgoed in de stad stimuleren door soepeler om te gaan met parkeernormen. Het loslaten van de huidige strenge en ingewikkelde parkeernormen moet nieuw- en verbouw bevorderen.
Dat heeft het college van B en W besloten. "We worden echt een stuk soepeler", zegt wethouder Joost Helms (VVD, Mobiliteit). "We zien nu nog te vaak dat parkeernormen gewenste ontwikkelingen in de weg staan."
Nu nog ligt voor de realisatie van bijvoorbeeld een appartementengebouw, kantoor of restaurant nauwkeurig vast hoeveel parkeerplaatsen er aangelegd moeten worden.
Reacties (selectie uit …)
Het e.e.a inzake de parkeernormen staat o.a. vast in het "Bouwbesluit".
Dat is een landelijke WET.
Eindhoven heeft in het verleden, bij monde van hun ambtenaren, al vaker gemeend te moeten zeggen:
"Eindhoven heeft zijn eigen regels"
Conclusie:
Eindhoven: "LET OP UW SAECK"!!!
Architect - 02-05-2012 | 18:20

Dit is een domme beslissing. Weer meer blik op straat. Als onder een appartementen flat geen parkeergarage verplicht is komen er geen parkeerplaatsen. Men gaat de auto desnoods drie straten bij andere mensen asociaal voor het raam plaatsen. In alle binnensteden is de parkeerdruk zeer hoog …….
Men moet bedrijven verplichten op de bedrijfsauto's buiten werktijd op het bedrijf te stallen, dat geeft ruimte in de woonwijken.
A-J - 02-05-2012 | 18:12

Helms: We zien nu nog te vaak dat parkeernormen gewenste ontwikkelingen in de weg staan."
Dus de dhr. Helms vind parkeeroverlast wel gewenst? Let op mensen, dit wordt weer een drama, net zoals het destijds afschaffen van de 10% regeling van kamerverhuur. Normale tussenwoningen zullen nu meer in 3-en gesplitst worden, want parkeren is geen issue meer,
gevolg, meer bewoners dus meer autos en flink meer overlast. Serieuzzz bedankt Joost!
rik - 02-05-2012 | 17:39

Essentie van het verhaal is dat als je een gebouw neerzet/verbouwt je rekening moet houden met het feit dat mensen daar met een auto naar toe gaan. Afhankelijk van waar en welke functie is er een minimum en maximum vastgesteld. Zo wordt een bedacht optimum bereikt tussen enerzijds weinig ruimte geven zodat men met bus of fiets moet en anderzijds het voorkomen van parkeeroverlast.

Alleen om economische redenen, en om de bouwvriendjes ter wille te zijn wordt deze parkeereis nu gedeeltelijk losgelaten. (verruimd). Men hoeft dus minder rekening te houden met de parkeereis vermits er in de omgeving voldoende openbare parkeerruimte is, en redelijk beschikbaar in de benodigde perioden. Dat wil zeggen bijvoorbeeld parkeren van werknemers in woonwijken (binnen de ring) .
Er is wel een maximum aan de verruiming, kun je aan die nieuwe eisen niet voldoen krijg je nog steeds geen vergunning........ tenzij en daar komt hij weer

Het college in haar megalomane denken een zeker bouwwerk een broodnodige verrijking en aanwinst voor de stad vindt en in dat geval de verruimde regels aan haar laars kan lappen. (hardheidsclausule)

De verruiming heeft dus niets te maken met verandering van inzichten t.a.v. wat nodig of niet nodig is, maar met een economische maatregel om de nieuwe Heja's ter wille te zijn en niet in de laatste plaats voor het ego der wethouder. 
iJstaartindeoven - 03-05-2012 | 10:43




BRON  

POL 01-05-2012 Regiobeeld Koninginnedag 2012: drukke middag met feestelijk en rustig verloop

Politie Brabant Zuid-Oost kijkt terug op een geslaagde Koninginnenacht -en dag in de hele regio. Ondanks de grote hoeveelheid aan bezoekers aan de stad Eindhoven, is Koninginnedag op enkele incidenten na feestelijk en rustig verlopen. 

Inzet politie
De politie heeft in de hele regio gedurende de periode rondom Koninginnenacht en -dag zo'n 750 mensen ingezet. Dat is vergelijkbaar met de inzet van voorgaande jaren. Dankzij professioneel optreden van de politie maar ook mede dankzij het publiek dat zich keurig hield aan de spelregels, is het een ordelijk verlopen Koninginnedagfeest geworden.
Aanhoudingen
Er zijn op Koninginnedag en daarop volgende nacht in totaal 67 aanhoudingen verricht. De meeste aanhoudingen waren op het gebied van vernieling, bedreiging, baldadigheid, verstoring openbare orde, zakkenrollen, wildplassen en in verband met geweld en/of vechtpartijen.


 BRON 

GEM 28-04-2012 Verscherpte controle illegaal vuilnis

Boete € 85,-   

Aanpak illegaal (bijgeplaatst) huishoudelijk afval
De gemeente controleert vanaf 1 mei scherper op illegale dump van huishoudelijk afval. Nu het aantal ondergrondse containers in de stad toeneemt, neemt ook de hoeveelheid van, en overlast door illegaal bijgeplaatst afval toe. Regelmatig worden vuilniszakken en ander afval bij de (ondergrondse) containers gezet. Dat geeft veel overlast. Zeker voor de mensen die er vlakbij wonen. Daarom zet de gemeente extra handhavingcapaciteit in. Medewerkers van Stadstoezicht zullen illegaal geplaatste vuilniszakken openmaken, op zoek naar gegevens die de identiteit van de eigenaar prijsgeven. De boete bedraagt € 85,-. De gemeente rekent erop dat er een preventieve werking uitgaat van de grotere pakkans. Het uiteindelijke doel is het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in de openbare ruimte; een prettige, schone en veilige stad.

Melden

Illegaal vuilnis kan 24 uur per dag gemeld worden via het digitaal loket van de gemeente en via de smartphone-app BuitenBeter. Tijdens kantooruren is het Klantcontactcentrum van de gemeente bereikbaar via telefoonnummer 14040.
Fietswrakken en weesfietsen
Naast de verscherpte controle op illegaal vuilnis wordt ook extra aandacht besteed aan fietswrakken en weesfietsen in de wijken. Deze actie loopt parallel aan vergelijkbare acties in de binnenstad. Fietswrakken en weesfietsen worden opgehaald en naar het gemeentelijk fietsendepot aan de Nachtegaallaan gebracht. Daar kan de eigenaar, tegen betaling van € 15,00, zijn/haar fiets ophalen. Uiteraard moet hij/zij eerst aantonen de rechtmatige eigenaar van de fiets te zijn. Dat kan bijvoorbeeld door middel van het fietssleuteltje, een aangifte van vermissing of het eigendomsbewijs. Het depot is op woensdag (15.00-17.00 uur) en vrijdag (17.00-19.00 uur) geopend.


BRON  



Gemeente Eindhoven gaat strenger controleren op illegaal vuilnis

De gemeente Eindhoven gaat vanaf 1 mei scherper controleren op illegale dump van huishoudelijk afval. Regelmatig worden vuilniszakken en ander afval bij de (ondergrondse) containers gezet. Dat geeft veel overlast.
De gemeente Eindhoven ziet dat met de toename van het aantal ondergrondse containers in de stad, ook de hoeveelheid van illegaal bijgeplaatst afval toeneemt. Mensen die daar vlakbij wonen, hoeven daar niet onder te lijden, zo vindt de gemeente. Zeker voor de mensen die er vlakbij wonen.

Stadstoezicht
Daarom gaan medewerkers van Stadstoezicht illegaal geplaatste vuilniszakken openmaken, op zoek naar gegevens die de identiteit van de eigenaar prijsgeven. De boete bedraagt 85 euro. De gemeente rekent erop dat er een preventieve werking uitgaat van de grotere pakkans.

BRON  


BB 24-04-2012 Eindhoven laat toetsen vergunning over aan markt


Wie in Eindhoven een omgevingsvergunning nodig heeft, kan volgend jaar kiezen wie die aanvraag begeleidt en toetst: de gemeente of een gecertificeerd adviesbureau. Eindhoven vernieuwt het stelsel van vergunningverlening om uitvoering te geven aan het motto: Privaat wat kan en publiek wat moet.

Nog tien gemeenten
In het kielzog van Eindhoven volgen nog vijftien gemeenten die meedoen aan Doorbraak in dienstverlening, een initiatief om nieuwe afspraken tussen overheid en bouwwereld tot stand te brengen. Dat gebeurt zodra met de resultaten van het proefdraaien in Eindhoven duidelijk is aan welke eisen marktpartijen moeten voldoen om het werk van de gemeente over te nemen. Geschikte adviseurs kunnen dan door keuringsinstituut KIWA worden gecertificeerd.

Verantwoordelijkheid
Hoewel al meer, vooral kleinere, gemeenten het toetsen van vergunningen uitbesteden aan bedrijven, gaat de aanpak van Eindhoven verder. De gemeente draagt ook de verantwoordelijkheid voor de toetsing over en hoeft er dan niet zelf alsnog naar te kijken. Als in dat proces een fout wordt gemaakt en een bouwplan bijvoorbeeld niet door kan gaan, is het bedrijf aansprakelijk.

Goedkoper
Voor burgers is het goedkoper om de hulp van een marktpartij in te schakelen, zegt Ernst Vissers, sectorhoofd Vergunningen, toezicht en handhaving bij de gemeente Eindhoven. ‘Zij kunnen door het grote aantal aanvragen sneller en efficiënter werken. Onze gemeentelijke vergunningverleners doen nu zowel de toetsing als de vergunningverlener. Dat betekent dat ze verschillende werkzaamheden combineren, veel vragen tussendoor krijgen en meer tijd nodig hebben voor een toetsing.’

Burgers verwachten begeleiding
De kostprijs ligt bij de gemeente hoger, zegt Vissers. Mede door de begeleiding die burgers verwachten te krijgen bij een aanvraag. ‘Die vraag hebben we zelf gecreëerd, door ons overal mee te bemoeien. Wie die extra service wil, kan nog steeds bij ons terecht. Maar wie liever zelf wat meer uitzoekt en voorbereidt, kan het voor minder geld met een gecertificeerd adviesbureau doen.’

Bouwleges lopen terug
Belangrijke aanleiding voor de wijziging is dat de inkomsten uit bouwleges verminderen door de economische crisis. De grote projecten, die van oudsher de kosten dekken voor de kleine aanvragen, lopen terug. Met de nieuwe werkwijze wil de gemeente weer kostendekkend kunnen werken.

28 arbeidsplaatsen weg
De maatregel betekent dat er de komende drie jaar 28 arbeidsplaatsen verdwijnen bij de afdeling Bouwvergunningverlening en – toezicht, circa de helft. Dat komt goed uit. Eindhoven moet minstens 300 banen schrappen. Vissers denkt dat een deel van deze medewerkers aan de slag kunnen bij de gecertificeerde bureaus.


REACTIE OP DIT BERICHT
Door Gerard  (waarnemer te velde) op 24 april 2012 10:11
Brengt de gemeente nog steeds leges in rekening? 
En de klant: krijgt die een lagere nota van het private bureau, maar wél met BTW er op? 
Indien strijdigheid met bestemmingsplan: draait dat uit op een weigering, of komen de verzoeken op afwijking en vrijstelling weer 'gewoon' naar de gemeente, die net 28 fte kennis heeft afgedankt?

Door Cees Luttikhuizen  (beleidsmedewerker) op 24 april 2012 10:11
Tja, hoever kun je terugtreden als overheid? Gekozen aanpak roept toch de vraag op: wie stuurt de marktpartijen dan aan? En wie betaalt de rekening voor de inzet van deze adviesbureaus? Blijft de gemeente wel handhaven of wordt dat ook uitbesteed? Als dat allemaal goed gaat kun je de gemeente wel opheffen.......


BRON

OB 22-04-2012 Politie start nieuw horecateam Eindhoven

De Eindhovense politie is gestart met een nieuw horecateam voor de binnenstad. Dat team bestaat uit een vast aantal agenten dat vooraf geselecteerd is. Het moet leiden tot meer herkenbaarheid voor portiers en een veiligere situatie voor de agenten zelf.
"Bij het oude team werden agenten ingezet die het niet prettig vonden om met mensen te werken die alcohol of drugs genuttigd hebben", zegt de Eindhovense politiechef Gerard Goossens. "Daarom zijn er 52 agenten die op elkaar kunnen bouwen en weten wat ze aan elkaar hebben."

Aanleiding voor het nieuwe horecateam zijn verslechterde contacten tussen politie en portiers tijdens stapavonden. Portiers vonden het vervelend om constant met verschillende agenten zaken te doen. Recente incidenten op het Stratumseind staan volgens de politie los van dit nieuwe team.

Vast team
Er is een poule van 52 agenten waar uit gevist kan worden. Er werken op een stapavond 13 man op straat. In totaal zijn er 30 agenten in de weer. Ze werken om de veertien dagen.

Het moet leiden tot meer herkenbaarheid voor portiers, minder aanhoudingen en een betere inschatting die agenten doen. Ze weten immers wat er speelt en wie daarbij betrokken kunnen zijn. Het idee is niet nieuw. De Eindhovense politie heeft gekeken naar Arnhem waar deze aanpak succesvol is.

Zeven aanhoudingen per avond
Elk weekend bezoeken zo'n 20.000 jongeren uit de regio het Stratumseind in Eindhoven. Op een normale stapavond worden zeven tot tien mensen aangehouden.


BRON  


"We gaan het Stratumseind weer gezellig maken." Met die woorden, en het aansnijden van een romige taart, installeerde politiechef Gerard Goossens zaterdagavond het speciale horecateam van de Eindhovense politie, dat er meteen op uittrok richting uitgaansgebied.
De controles op de stapdagen in het uitgaansgebied was tot voor kort aan een grote groep agenten die daarvoor normaal werd ingeroosterd. Maar vanaf nu zijn daar 4 speciale teams voor van elk 13 mensen. Zij hebben naar deze dienst gesolliciteerd en worden er voor opgeleid.

Per nacht lopen er 13 speciale dienders rond op straat. Ze worden bijgestaan door koppels met honden, paarden en mountainbikes, op het hoofdbureau zitten collega's klaar om arrestanten op te vangen en af te handelen, iemand kijkt mee op de camera's, waardoor de totale inzet op zo'n 30 mensen komt.

De aanpak is geen reactie op recente onrust die tot wat sluitingen heeft geleid. Goossens:"Het team is opgezet na gesprekken met gemeente en de kroegbazen. We zijn rond gaan kijken en kwamen deze eenduidige aanpak tegen in Arnhem. Daar werkt hij voorbeeldig, we verwachten hier niet anders." 



BRON  

GEM 20-04-2012 Wegafsluitingen voor/tijdens/na Koninginnedag:

  • Willemstraat (vanaf de Vonderweg richting centrum) zondag 29 april van 23.30 uur tot maandag 1 mei 10.00 uur;
  • Keizersgracht maandag 30 april van 07.00 tot dinsdag 1 mei 10.00 uur;
  • Wal maandag 30 april van 07.00 tot dinsdag 1 mei 10.00 uur. Fietspad aan de zijde van het Stadhuisplein afgesloten van vrijdag 27 april van 09.00 tot dinsdag 2 mei 10.00 uur;


BRON  

GEM 18-04-2012 Eindhoven wil vergunningverlening snel moderniseren

Eindhoven wil zo snel mogelijk aan de slag met een modernisering van de bouwvergunningverlening. Hoe? Door de bouwtechnische toets en het bouwtoezicht over te laten aan gecertificeerde partijen. Maar vooral de keuze bij de burger te laten. Deze manier zorgt voor een betere verdeling van de verantwoordelijkheden. En de gemeente verwacht zo op korte termijn een flinke efficiëntieslag te maken en de burger zal goedkoper uit zijn. Een aantal kamerleden is vanochtend bijgepraat over de voortgang en is enthousiast over de aanpak en geïnteresseerd in de resultaten van de pilot. Over een half jaar vindt weer een gesprek plaats en willen zij weten wat ze kunnen doen om belemmeringen weg te nemen.

Nieuwe koers
De verlening van vergunningen in Eindhoven verandert. Met de vaststelling van de tarieven voor 2012 heeft de gemeente gekozen voor een nieuwe koers. Allereerst is een aantal vergunningen geschrapt. Ten tweede biedt de gemeente aanvragers van een vergunning de mogelijkheid om samen met gecertificeerde bedrijven zelf de verantwoordelijkheid nemen voor (onderdelen van) het vergunningproces. Dit geeft de aanvrager meer regie op een vergunning, het scheelt kosten en bevordert ook de kwaliteit. Voor aanvragers die liever niet zelf een rol hebben binnen dit proces blijft de gemeente de volledige dienst tegen kostprijs uitvoeren. De gemeente start naar verwachting in 2013 met deze andere werkwijze.

Proeftuinen
Kortom: Eindhoven zet woorden om in daden. Inmiddels is gestart met een aantal proeftuinen op gebied van bouwgerelateerde vergunningverlening en toezicht. Het gaat dan om de gehele bouwtechnische toets bij aanvragen en het toezicht daarop tijdens de bouw. Daarin zijn zowel grote als kleine bouwprojecten vertegenwoordigd. Binnen deze proeftuinen zijn meerdere marktpartijen en de Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost betrokken, zodat alle partijen kunnen wennen aan de nieuwe werkwijze.

Privaat wat kan en publiek wat moet
Deze nieuwe koers sluit volledig aan bij de visie van de commissie Dekker (2008) die de conclusie trok “privaat wat kan en publiek wat moet”. Op 15 december 2011 heeft minister van BZK in een brief aan de Kamer toegelicht, hoe het kabinet in deze context de bouwregelgeving gaat vernieuwen. Met het nieuwe bouwbesluit, dat op 1 april 2012 in werking is getreden, is de bestaande regelgeving versoberd en zijn maatregelen getroffen om de verantwoordelijkheid van het naleven van bouwvoorschriften bij private partijen in het bouwproces te kunnen beleggen. Echter, met deze maatregelen verandert de bouwwereld niet vanzelf. Om de gewenste verandering te bereiken is een forse trendbreuk nodig, zowel bij de overheid als de marktpartijen.

Doorbraak in dienstverlening
Deze veranderingen maken onderdeel uit van de maatregelen die een aantal zogeheten ‘Doorbraakgemeenten’ gezamenlijk voorstellen en uitproberen, om het werkgebied tussen overheid en bouwsector klaar te maken voor de toekomst. Om de trendbreuk bij de overheid te realiseren heeft een aantal gemeenten onder de vlag van ‘Doorbraak in Dienstverlening’ de handen ineen geslagen in de casusgroep “Bouwen op vertrouwen”. Deze groep heeft voor 2012 een uitvoeringsprogramma opgesteld met onder andere de volgende acties:

  • vereenvoudiging toetsing- en indieningskader voor lichte bouwactiviteiten;
  • bouwtechnische toets overlaten aan gecertificeerde partijen
  • bouwtoezicht overlaten aan gecertificeerde partijen
  • meer terughoudendheid in de bestemmingsplantoets
  • bestemmingsplanhandhaving geminimaliseerd waar mogelijk

  • Eindhoven is de landelijke trekker voor de activiteiten die worden genoemd onder 2 en 3. Deze onderdelen worden samen met o.a. InterConcept, Woningborg en Kiwa in een oefenomgeving uitgewerkt. De onderdelen 1, 4 en 5 worden mogelijk later dit jaar overgenomen, afhankelijk van de resultaten in de andere gemeenten.

    Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft toegezegd dat de resultaten van de Eindhovense proeftuinen worden meegenomen bij de uitwerking van de landelijke spelregels voor private kwaliteitsborging en bij het opstellen van toets- en toezichtsrichtlijnen en –protocollen. Deze uitwerking wordt eind 2012 verwacht.
    BRON  

    Provada 17-04-2012 Eindhoven geeft bouwtoezicht uit handen


    Eindhoven wil het bouwtoezicht in 2013 overlaten aan marktpartijen. Voor aanvragers van vergunningen belooft de sprong in het diepe een feestje te worden.


    BRON

    GEM 12-04-2012 Coffeeshops vanaf 1 mei besloten clubs

    De coffeeshops in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland zijn vanaf 1 mei 2012 besloten clubs waar een lidmaatschap voor nodig is.
    Er komt een einde aan het ‘open-deur-beleid’. Dat gebeurt om overlast en criminaliteit tegen te gaan, die verband houden met coffeeshops en de handel in verdovende middelen. Coffeeshops moeten kleiner en beheersbaar zijn en minder aantrekkelijk voor gebruikers uit het buitenland. Vandaar het omvormen tot besloten clubs, gericht op de lokale markt.

    Uittreksel GBA
    Bezoekers van 18 jaar en ouder die zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) kunnen lid worden van een coffeeshop. Daarvoor hebben ze een uittreksel uit het GBA nodig dat niet ouder is dan 4 weken. Dit uittreksel kunt u aanvragen bij de gemeente.

    Ledenlijst
    Coffeeshophouders moeten een ledenadministratie bij gaan houden en ook zelf lidmaatschappen uitgeven. Het kan zijn dat een coffeeshop een clubpas uitgeeft aan zijn leden om het lidmaatschap te controleren. Dat wordt in de volksmond ook wel een wietpas genoemd. Maar het hoeft niet per se een pasje te zijn. Als een coffeeshop op een andere manier kan aantonen wie lid is, mag dat ook. In elk geval: zonder geldig lidmaatschap en legitimatiebewijs is het straks niet meer mogelijk om een coffeeshop te bezoeken.

    Per 1 januari 2013 gelden de nieuwe regels ook voor de coffeeshops in de rest van Nederland. Daarnaast mag een coffeeshop vanaf die datum maximaal 2000 leden hebben. De bestaande regels rondom softdrugs blijven van kracht. In Nederland wordt de verkoop en het gebruik van hasj en wiet gedoogd volgens vastgestelde gedoogregels. Kijk hiervoor op de site van de Rijksoverheid.

    Meer informatie over de regels rondom softdrugs leest u op de website van de Rijksoverheid.

    Buitenlandse toeristen
    Door het omvormen van coffeeshops in besloten clubs, is het voor buitenlandse toeristen niet meer mogelijk om bij een coffeeshop in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland softdrugs te kopen.

    Om buitenlandse coffeeshopbezoekers te informeren over de vernieuwde regels is in vier talen (Nederlands, Engels, Frans en Duits) voorlichtingsmateriaal ontwikkeld door zuidgrensgemeenten in samenwerking met de Rijksoverheid. Onder de titel ‘New Rules, No Drugs’ is begin april een communicatiecampagne gestart om buitenlandse coffeeshopbezoekers te informeren over de nieuwe regels.

    Meer daarover vindt u op www.new-rules.eu.

    BRON