Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

1 juni 2013

SdB 14-06-2013 Buurtcentrum De Bergen weer open na brand

De brandschade is hersteld. 

Vanaf 14 juni 2013 zijn de ruimten van het buurtcentrum De Bergen weer beschikbaar voor gebruik. 

Voor boeking van ruimten kan een verzoek worden ingediend via info@stichtingdebergen.nl

Kosten: kleine ruimte € 25,- per dagdeel. Grote ruimte € 50,- per dagdeel.
Kosten overige ruimten en faciliteiten op afspraak.


ED 31-05-2013 Per 1 juli geen gratis bus voor regio

65-plussers en kinderen tot 12 jaar uit de randgemeenten van Eindhoven met een stadspas kunnen vanaf 1 juli aanstaande niet meer gratis met de bus.
Verder geldt het gratis openbaar busvervoer uiterlijk per 1 januari 2014 alleen nog maar voor Eindhovenaren met een inkomen tot maximaal 120 procent van het sociaal minimum. Een voorstel daartoe wordt binnenkort aan de Eindhovense gemeenteraad voorgelegd.
Eindhoven kent dit jaar nog een regeling waarbij 65-plussers en kinderen tot 12 jaar gratis met de bus kunnen reizen. Omdat die regeling te duur wordt, wil de gemeente er al langer vanaf. De gemeenteraad besloot de voorziening vorig jaar nog wel met een jaar te verlengen.
Eindhovens Dagblad, op dit artikel rust copyright.


EHV365 Online jaaroverzicht 2012

Lees HIER het online jaaroverzicht 2012.

Afgelopen jaar stond in het teken van de ontwikkeling en opbouw van de nieuwe citymarketing organisatie Eindhoven365. Er is hard gewerkt aan een door de partners van de stad gedragen citymarketingstrategie voor Eindhoven en de daarbij horende positionering, modellen en uitgangspunten. Daarnaast tonen we een overzicht van de gebeurtenissen, projecten en evenementen in Eindhoven van het jaar 2012, die van belang zijn voor Eindhoven365 en de merkontwikkeling van de stad. Een sterke basis voor de toekomst, die we de komende jaren vol vertrouwen verder uit gaan bouwen.


26 mei 2013

17-05-2013 Nieuwe algemene vlaginstructie


De minister-president heeft de ministerraad ingelicht over zijn besluit tot vaststelling van een nieuwe algemene vlaginstructie voor het uitsteken van de vlag op rijksgebouwen. De algemene vlaginstructie is aangepast naar aanleiding van de troonswisseling op 30 april jl.
Er wordt gevlagd op de verjaardagen van de Koning (27 april; op 26 april als 27 april op een zondag valt), Koningin Máxima (17 mei), Prinses Beatrix (31 januari) en de Prinses van Oranje (7 december). Daarnaast wordt gevlagd op de Nationale dodenherdenking (4 mei), Bevrijdingsdag (5 mei), Veteranendag (laatste zaterdag in juni), het formele einde van de Tweede Wereldoorlog (15 augustus) en Koninkrijksdag (15 december). Alleen in Den Haag wordt gevlagd bij de opening van de Staten-Generaal (derde dinsdag in september).
In de vlaginstructie wordt onderscheid gemaakt tussen ‘uitgebreid vlaggen’ en ‘beperkt vlaggen’. Bij uitgebreid vlaggen wordt de vlag uitgestoken op alle rijksgebouwen. Bij beperkt vlaggen wordt de vlag alleen uitgestoken van de hoofdgebouwen van de ministeries en van de hoofdgebouwen van instellingen als de Kamers der Staten-Generaal, de Raad van State, de Nationale Ombudsman en de Hoge Raad der Nederlanden. Beperkt vlaggen vindt plaats op Koninkrijksdag en op de verjaardagen van Koningin Máxima, Prinses Beatrix en de Prinses van Oranje.
In de vlaginstructie is vastgelegd dat op Koningsdag en op de genoemde verjaardagen van leden van het koninklijk huis de vlag met oranje wimpel wordt gevoerd. Bij alle andere gelegenheden wordt de vlag zonder oranje wimpel gevoerd.
Bij bijzondere gebeurtenissen kan er ten aanzien van het uitsteken van de vlag een speciale regeling komen, die van geval tot geval als bijzondere vlaginstructie bekend zal worden gemaakt.

BRON

GEM 09-04-2013 Drank- en Horecaverordening Eindhoven


Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eindhoven
Officiële naam regelingDrank- en Horecaverordening Eindhoven
CiteertitelDrank- en Horecaverordening Eindhoven
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147
  2. Drank- en Horecawet, art. 2, 25a, 25c, 25d en 26

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen
Datum inwerking-
treding
Terugwerkende
kracht tot en met
Datum uitwerking-
treding
Betreft
Datum ondertekening
Bron bekendmaking
Kenmerk voorstel
01-07-2013Nieuwe regeling
09-04-2013
Gemeenteblad 2013, nr. 45
XB13008311

Tekst van de regeling

Intitulé

Drank- en horecaverordening Eindhoven
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van deze gemeente in zijn vergadering van 9 april 2013, gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en de artikelen 4, 25a, 25c,25d en 26 van de Drank- en Horecawet, heeft besloten de Drank- en horecaverordening Eindhoven vast te stellen.

§ 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen
De begripsbepalingen uit artikel 1 van de Drank- en Horecawet zijn op deze verordening van toepassing.

§ 2 Prijsacties

Artikel 2 Prijsacties horeca
Ter bescherming van de volksgezondheid en in het belang van de openbare orde is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende dranken te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.

§ 3 Aanvullende bepalingen voor paracommerciële rechtspersonen

Artikel 3 Indeling paracommerciële rechtspersonen
Paracommerciële rechtspersonen worden onderverdeeld naar aard, te weten;
  • a.
    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sportieve of recreatieve aard;
  • b.
    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sociaal-culturele aard;
  • c.
    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van verzorgende aard;
  • d.
    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard;
  • e.
    Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sociaaleducatieve aard, hieronder worden mede verstaan inrichtingen voor studentenverenigingen en inrichtingen voor studieverenigingen.
Artikel 4 Schenktijden
  • 1.Paracommerciële rechtspersonen als bedoeld in artikel 3 lid a tot en met d verstrekken uitsluitend alcohol op maandag tot en met zondag van 12.00 uur tot 24.00 uur tijdens activiteiten of bijeenkomsten die passen binnen de statutaire doelstelling van de desbetreffende paracommerciële rechtspersoon en met inachtneming van het in de artikelen 5 t/m 9 gestelde van deze verordening.
  • 2.De burgemeester kan een paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 3 ontheffing verlenen van de in het eerste lid gestelde schenktijden.
Artikel 5 bepalingen paracommerciële rechtspersonen van sportieve en recreatieve aard
  • 1.Het is paracommerciële rechtspersonen die zich hoofdzakelijk richten op activiteiten van sportieve of recreatieve aard niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard of bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.
  • 2.Het is paracommerciële rechtspersonen, als bedoeld in het eerste lid, voor ten hoogste twaalf al dan niet aaneengesloten dagen per jaar toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens bijeenkomsten voor leden of personen die rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn die de in artikel 4 gestelde schenktijden overschrijden.
  • 3.De in het tweede lid benoemde bijeenkomsten dienen uiterlijk drie weken voor aanvang bij de burgemeester te worden gemeld.
Artikel 6 bepalingen paracommerciële rechtspersonen van sociaal-culturele aard
  • 1.Het is paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sociaal-culturele aard niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken anders dan tijdens bijeenkomsten met een sociaal-cultureel karakter.
  • 2.Het is paracommerciële rechtspersonen, zoals bedoeld in het eerste lid, voor ten hoogste zes al dan niet aaneengesloten dagen per jaar toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken buiten de in artikel 4 genoemde schenktijden en buiten de in het eerste lid genoemde bijeenkomsten.
  • 3.De in het tweede lid benoemde bijeenkomsten dienen uiterlijk drie weken voor aanvang bij de burgemeester te worden gemeld.
Artikel 7 bepalingen paracommerciële rechtspersonen van verzorgende aard
Het is paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van verzorgende aard niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken anders dan tijdens bijeenkomsten van verzorgende aard en bijeenkomsten van persoonlijke aard gericht op patiënten of bewoners.
Artikel 8 bepalingen paracommerciële rechtspersonen van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard
  • 1.Het is paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken anders dan tijdens bijeenkomsten met een levensbeschouwelijk of godsdienstig karakter.
  • 2.Het is paracommerciële rechtspersonen, zoals bedoeld in het eerste lid, voor ten hoogste zes al dan niet aaneengesloten dagen per jaar toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken buiten de in artikel 4 genoemde schenktijden en buiten de in het eerste lid genoemde bijeenkomsten.
  • 3.De in het tweede lid benoemde bijeenkomsten dienen uiterlijk drie weken voor aanvang bij de burgemeester te worden gemeld.
Artikel 9 bepalingen paracommerciële rechtspersonen van sociaal-educatieve aard
Het is paracommerciële rechtspersonen die zich richten op activiteiten van sociaal-educatieve aard niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken anders dan tijdens bijeenkomsten met een sociaal-educatief karakter gericht op studenten in het bezit van een geldige studentenkaart/-pas en oud-leden in het bezit van een toegangsbewijs danwel op uitnodiging van de vereniging.

§ 4 Overgangs- en slotbepalingen

Artikel 10 Overgangsrecht
  • 1.In navolging van de in artikel III van de Wet tot wijziging van de Drank- en Horecawet van 24 mei 2012 opgenomen overgangsregeling voor paracommerciële rechtspersonen, vervallen op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening voor paracommerciële inrichtingen;
    • a.
      De voorschriften en beperkingen die tot dat tijdstip op grond van eerdere gemeentelijke verordeningen krachtens de wet zijn gesteld;
    • b.
      De ontheffingen die tot dat tijdstip door het College van burgemeesters en wethouders en burgemeester zijn verleend;
    • c.
      De tot dat tijdstip gehanteerde schenk- of taptijden.
  • 2.Voorschriften en beperkingen die tot het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening op grond van eerdere gemeentelijke verordeningen krachtens de wet zijn gesteld aan vergunningen van andere dan in het eerste lid bedoelde inrichtingen, blijven van kracht.
  • 3.Ontheffingen die tot het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend op grond van eerdere gemeentelijke verordeningen krachtens de wet, behalve de in het eerste lid, onder c bedoelde ontheffingen, blijven 12 maanden na inwerkingtreding van deze verordening van kracht. Daarna komen deze ontheffingen te vervallen.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.
    Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2013
  • 2.
    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Drank- en Horecaverordening Eindhoven’.
Eindhoven, 9 april 2013.
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,
, burgemeester.
, secretaris.
Uitgegeven, 18 april 2013.
Mij bekend,
de gemeentesecretaris van Eindhoven,
mw. drs. P.M. Pistor.
abe/XB13008311

Toelichting Drank- en horecaverordening Eindhoven

Toelichting Drank- en Horecaverordening Eindhoven

Er is in navolging van het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid (STAP) gekozen voor een aparte Drank- en Horecaverordening , in tegenstelling tot het door de VNG geadviseerde model waarbij de APV wordt aangepast.
De overwegingen die aan deze keuze ten grondslag liggen zijn zowel praktisch als inhoudelijk.
De grondslag voor de APV ligt in de Gemeentewet, terwijl deze nieuwe verordende bevoegdheden voortkomen uit de DHW. Dit betreffen medebewindbepalingen, gericht op bescherming van de volksgezondheid en verantwoorde alcoholverstrekking. Daarbij is het toezicht en het sanctieregime geregeld in de DHW. Het praktische nadeel dat er zowel horeca gerelateerde bepalingen in de APV staan als in deze additionele verordening is ondergeschikt bevonden aan de inhoudelijke overwegingen. Bijkomend staat vast dat dit document geenszins een tijdloos karakter zal krijgen. Partijen gaan immers een nieuwe vorm van samenwerking aan, waarbij nieuwe inzichten ongetwijfeld zullen vragen om aanpassing en verfijning van dit instrument. Daarnaast staan er tal van beleidsmatige en wettelijke ontwikkelingen op stapel die eveneens vragen om aanpassing, zoals het nieuwe Horecabeleid met de hieraan gekoppelde sluitingstijden en de verwachte verhoging van de leeftijdsgrens voor alcohol naar 18 jaar.
In het onderstaande overzicht worden de artikelen van de voorgestelde Drank en Horecaverordening besproken. De verordenende bevoegdheden die niet zijn ingezet komen hierbij ook aan bod.
Artikel 2 Prijsacties Horeca
De bovenstaande bepaling geeft de gemeente de mogelijkheid om op te treden tegen onverantwoorde kortingsacties met drank door een horecaondernemer. Het effect van prijsacties op de consumptie van alcohol wordt in de reeds aangehaalde onderzoeken als ‘onmiskenbaar’ bestempeld. Hoewel de prijsacties gericht zijn op het aantrekken van bezoekers op momenten dat er nog weinig bezoekers binnen zijn, kunnen dergelijke acties aanzetten tot overmatig alcoholgebruik in een korte periode. Het vaststellen van een maximaal kortingspercentage laat ruimte voor promotionele acties en aanbiedingen, maar creëert een acceptabele ondergrens.
Het grootste gedeelte van de horecaondernemers ziet een wettelijke vaststelling van deze ondergrens als een noodzakelijke ondersteuning van het convenant ‘Happy Hours’.
Er zijn echter ook ondernemers die een dergelijke maatregel als een onwenselijke inmenging in marktprincipes zien.
Artikel 3 Indeling paracommerciële rechtspersonen
Een paracommerciële rechtspersoon is een rechtspersoon –geen NV of BV zijnde- die zich naast activiteiten van ondermeer recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf. Hieronder vallen ondermeer sportkantines, dorps- en buurthuizen en studentenverenigingen. Gelet op de significante functieverschillen tussen de verschillende paracommerciële rechtspersonen is er gekozen voor een gedifferentieerde indeling. Deze indeling maakt het mogelijk om voor elk type een op de maatschappelijke functie afgestemde bepaling op te nemen.
Artikel 4 Schenktijden paracommerciële rechtspersonen
De wetgever verplicht de gemeente om beperkingen te stellen aan de schenktijden in paracommerciële inrichtingen. Hiermee bedoelt men enkel de tijden waarop alcoholhoudende drank wordt geschonken. De motieven voor deze beperking liggen hoofdzakelijk in het in artikel 4 DHW aangegeven voorkomen van oneerlijke concurrentie. Bij het vaststellen van de schenktijden voor paracommerciële instellingen van sportieve en recreatieve aard is gezocht naar een wenselijke balans tussen het beoogde doel, de verwachte effecten ten aanzien van dit doel en de bijkomende gevolgen van deze maatregel. De gekozen schenktijden vormen een proportionele beperking van de mogelijkheid om als inrichting concurrerend te zijn voor de reguliere horeca. Hierbij is gekeken naar de tijden waarop bij de betrokken partijen de hoofdactiviteiten plaatsvinden en de hieraan gekoppelde functie van de kantine. Door de aanvang van de schenktijd vast te stellen op 12.00 uur is er rekening gehouden met door de paracommercie aangedragen belangen van de volledige functie van de kantine. De beschikbaarheid van alcoholische drank is volgens die partijen een bepalende factor in de aantrekkelijkheid van de inrichting voor de volwassenen. Niet zozeer vanuit het oogpunt ‘oneerlijke concurrentie’, maar vanuit het maatschappelijk belang van volwassenen die een goed voorbeeld geven, is een vervroegde aanvang van de schenktijd geenszins wenselijk. Volwassenen die voor aanvang van het middaguur in mogelijke aanwezigheid van de jeugd alcoholische drank nuttigen dragen niet bij aan de doelstelling om het alcoholgebruik onder de jeugd terug te dringen. De meeste recreatieve en sportieve verenigingen beëindigen de hoofdactiviteit rond 23.00 uur. Door de schenktijd te beperken tot 0.00 uur blijft er voor de laatste recreanten of sporters nog ruimte om een laatste drankje te nuttigen in de kantine. De reguliere horeca biedt voor deze functie geen reëel alternatief, waardoor er van oneerlijke concurrentie geen sprake is. Er bestaat de mogelijkheid om de schenktijden direct te koppelen aan de hoofdactiviteit, waarbij de tijden lopen van een uur voor tot een uur na deze hoofdactiviteit. Deze veelvoorkomende bepaling geeft echter aanleiding tot allerlei creatieve constructies om de schenktijden op te rekken en is niet te handhaven.
Gelet op de beleidsdoelstellingen zoals weergegeven in de ‘Sportnota 2008-2015’ en de resultaten van het door het Mulier Instituut uitgevoerde vitaliteitsonderzoek is er binnen de schenktijden wel ruimte gelaten voor paracommerciële rechtspersonen om additionele doelstellingen te ontplooien. Deze dienen wel opgenomen te zijn in de statutaire doelstellingen. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk voor sportverenigingen om de binding met de wijk te versterken middels sociaal-culturele activiteiten.
Artikel 5 Bepalingen paracommerciële rechtspersonen van sportieve en recreatieve aard
Bij het vaststellen van de bepalingen voor paracommerciële rechtspersonen van sportieve en recreatieve aard is gezocht naar een wenselijke balans tussen het beoogde doel, de verwachte effecten ten aanzien van dit doel en de bijkomende gevolgen van deze maatregel.
Het beperken van de toegestane bijeenkomsten tot ‘bijeenkomsten gericht op leden’ voorkomt de mogelijkheid dat er in dergelijke paracommerciële inrichtingen bijeenkomsten voor derden worden georganiseerd die dusdanig ver van de hoofdactiviteit af staan dat er sprake is van een onwenselijke concurrentie met het reguliere horeca-aanbod. Bijkomend zijn er beperkingen gesteld aan de bijeenkomsten voor leden die voorkomen dat dergelijke bijeenkomsten eveneens een in dit kader onwenselijk karakter krijgen.
Artikel 6 Bepalingen paracommerciële rechtspersonen van sociaal-culturele aard
De abstractere hoofdfunctie van dit type paracommercie vraagt om een andere beperking van bijeenkomsten, er is hier immers geen sprake van ‘leden’. Binnen de gestelde schenktijden is het in deze inrichtingen enkel toegestaan bijeenkomsten te houden gericht op de gestelde sociaal-culturele functie.
Bijeenkomsten die de schenktijden overschrijden, of niet volledig aansluiten bij de sociaal-culturele functie, zijn maximaal 12 keer per jaar toegestaan, mits voor aanvang bij de gemeente vermeld. Hiermee is rekening gehouden met de groeiende maatschappelijke functie van dergelijke inrichtingen, waarbij de beperkte schenktijden de concurrentie met reguliere horeca beperken.
Artikel 7 Bepalingen paracommerciële rechtspersonen van verzorgende aard
Ook in verzorgingstehuizen en oudercomplexen komen paracommerciële inrichtingen voor. De functies van deze inrichtingen lijken in de praktijk niet tot nauwelijks te conflicteren met de reguliere horeca. De opgenomen schenktijden laten voldoende ruimte voor de beoogde functie van deze inrichtingen. Bijeenkomsten van persoonlijke aard die zijn gericht op de bewoners of patiënten zijn toegestaan. Dergelijke bijeenkomsten vormen in alle redelijkheid geen oneerlijke concurrentie met de reguliere horeca.
Artikel 8 Bepalingen paracommerciële rechtspersonen van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard
De bepaling en bijbehorende overwegingen voor deze laatste groep zijn vrijwel identiek aan die van artikel 6. Ook voor deze inrichtingen bestaat de mogelijkheid om maximaal 12 keer per jaar af te wijken van de gestelde schenktijden, of een bijeenkomst te houden die niet geheel aansluit bij de hoofdactiviteit.
Artikel 9 Bepalingen Paracommerciële rechtspersonen van sociaal-educatieve aard
In dit artikel staan de beperkingen voor de inrichtingen waar studenten- of studieverenigingen een horecabedrijf beheren. Om te voorkomen dat er vanuit dergelijke inrichtingen ongewenste concurrentie ontstaat met de reguliere horeca is gesteld dat de hier gehouden bijeenkomsten enkel gericht zijn op studenten in het bezit van een geldige studentenkaart/-pas en oud-leden in het bezit van een toegangsbewijs danwel op uitnodiging van de vereniging en aansluiten bij het sociaal-educatieve karakter van de vereniging.
Artikel 10 Overgangsrecht
De in het eerste lid voorgestelde overgangsbepaling voor paracommerciële rechtspersonen is in lijn met het overgangsrecht zoals dat is opgenomen in art III van de wet die de Drank- en Horecawet wijzigt. Daarin is bepaald dat op het moment van inwerkingtreding van de plaatselijke verordening voor paracommerciële rechtspersonen de voor die categorie inrichtingen nieuwe gemeentelijke bepalingen van kracht zijn. Op verzoek zendt de burgemeester een paracommerciële rechtspersoon een gewijzigde vergunning met daarin de aangepaste voorschriften en beperkingen.
In het tweede en derde lid is het overgangsrecht opgenomen voor alle andere verstrekkers. De kern is dat beperkingen en voorschriften die aan horecabedrijven en slijterijen zijn gesteld op grond van oude gemeentelijke Drank- en Horecaverordeningen van kracht blijven en dat alle ontheffingen op grond van deze oude verordening een jaar na inwerkingtreding van de nieuwe gemeentelijke verordening komen te vervallen. Vanzelfsprekend kan op verzoek van betrokkene de ontheffing ook eerder komen te vervallen.
Niet ingevulde verordenende bevoegdheden
Naast de bovenstaande artikelen biedt de nieuwe DHW nog additionele mogelijkheden. Deze zijn bewust (nog) niet opgenomen in de voorgestelde verordening. Het betreft hier het tijdelijk verbod of beperking verstrekking alcoholhoudende dranken tijdens evenementen (wordt in praktijk al uitgevoerd) en de bepalingen betreffende leeftijd en toegang tot horecalokaliteiten en terrassen. Een invulling van deze laatste bepaling loopt immers vooruit op het geplande nieuwe horecabeleid. In dit beleid wordt gesproken over sluitingstijden en de relatie met de leeftijd van bezoekers.
Pas als er duidelijkheid is over het gekozen sluitingstijdenregime, heeft het zin om aanvullende bepalingen over de hieraan gekoppelde leeftijd op te nemen in de verordening. Bijkomend zal er waarschijnlijk een verhoging van de leeftijdsgrens voor alcohol worden ingevoerd, iets dat een huidig voorstel achterhaald maakt.