Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

19 maart 2011

KdB 18-03-2011 Schouw in De Bergen

Zaterdag 19 maart lopen enkele leden uit het buurtpreventie team samen met vertegenwoordiging van de politie (buurtbrigadier M. Schuiling) en gebiedscoördinator gemeente Eindhoven (G. Alferink) een ronde door de wijk waarbij we hen wijzen op buurtpreventie-gerelateerde zaken. 

Iedereen is welkom om mee te lopen!
De starten is om 15:00 uurop het Wilhelminaplein.
Een afsluitend borrel wordt gehouden aan het Wilhelminaplein om 17:00 uur.

N.B. Dit bericht is eerst vrijdags voorafgaande door KdB gepubliceerd op het web.

18 maart 2011

ST 17-03-2011 Bewoners over de kamerbewoning in hun wijk.

De raad heeft een jaar lang onderzoek gedaan naar kamerbewoning in de stad. Omwonenden hebben veel last van te veel huurders in een huis.

GEM: Inzage Aangevraagde vergunningen

Wilt u weten welke vergunningen er in uw omgeving zijn aangevraagd en/of verleend? Bekijk dan het overzicht. U vindt hier de vergunningen die bij de gemeente Eindhoven zijn aangevraagd tot het moment dat het plan is uitgevoerd. Voor de drank-, horeca- en exploitatievergunningen geldt dat de aanvragen die vanaf 2006 zijn ingediend hier te vinden zijn. De verleende vergunningen blijven zichtbaar.

De vergunningaanvragen worden gepresenteerd op de kaart van Eindhoven. In het overzicht vindt u per adres de status van de aangevraagde vergunning.

U kunt zich op de vergunningensite ook aanmelden om via e-mail op de hoogte te worden gehouden van nieuwe aanvragen. Daarvoor klikt u op het knopje 'ABONNEE'

Let op: u kunt via deze site geen bezwaarschriften indienen. 

Naar de site >>
Uitleg over de statusinformatie >>

Welke vergunningen?

Het gaat in dit overzicht om de aanvragen die ook in het Groot Eindhoven worden gepubliceerd. Nog niet alle vergunningen zijn zichtbaar. Alleen de aanvragen die betrekking hebben op één adres en als dit adres bekend is op het moment van indiening.

Het zijn de volgende soort aanvragen: omgevingsvergunning, sloopmelding, verzoek ontheffing leefmilieuverordening, onttrekkingvergunning, samenvoegvergunning, splitsingsvergunning.
Ook aangevraagde/verleende drank- en horecavergunningen en exploitatievergunningen zijn te bekijken.

Overzicht vergunningen >>

BRON

GEM 18-03-2011 Vergunningen uitsluitend via www.eindhoven.nl te volgen

Een overzicht van de aangevraagde en verleende gemeentelijke vergunningen vindt u vanaf 20 april a.s. uitsluitend nog via de gemeentelijke website www.eindhoven.nl en niet meer via de rubriek Eindhoven Actueel in Groot Eindhoven. De Wet Elektronische Bekendmakingen, die op 1 januari 2011 van kracht is, maakt dit mogelijk. U kunt op de website de vergunningen op twee manieren volgen: via een e-mailservice en via een publicatieoverzicht.

Via de vergunningensite op www.eindhoven.nl kunt u zich aanmelden om via e-mail op de hoogte te blijven van nieuwe aanvragen. U kunt ook wekelijks de officiële publicaties bij de nieuwsberichten bekijken. Als u thuis geen computer hebt, kunt u in het Inwonersplein het overzicht van de aangevraagde en verleende vergunningen bekijken. Dat kan zowel op papier als op een beeldscherm.

Gemeentelijk nieuws

Groot Eindhoven blijft overigens het vertrouwde medium voor overige gemeentelijke mededelingen en het gemeentelijke nieuws, zoals de wekeliijkse nieuwspagina’s Eindhoven Dichterbij en GemeenteRaad.

BRON

ED 18-03-2011 Vergunningen niet in Groot Eindhoven

Door de gemeente al dan niet verleende vergunningen worden vanaf 20 april niet meer in weekblad Groot Eindhoven gepubliceerd.

In plaats daarvan gaat de gemeente de vergunningen publiceren op haar eigen website eindhoven.nl . Ook kunnen inwoners van Eindhoven via e-mail op de hoogte worden gehouden. Door te stoppen met de wekelijkse vergunningenrubriek in Eindhoven Actueel in het papieren weekblad bespaart de gemeente dit jaar 61.000 euro. Vanaf volgend jaar levert de nieuwe manier van publiceren een structurele besparing van 110.000 euro op.

De overige gemeentelijke mededelingen en het gemeentelijke nieuws, zoals Eindhoven Dichterbij en GemeenteRaad, blijven wel gewoon in Groot Eindhoven gepubliceerd.

© Eindhovens Dagblad 2011, op dit artikel rust copyright.   
 BRON

16 maart 2011

GEM: Verslag hoorzitting woningsplitsing en kamerbewoning

Het hele verslag is HIER te lezen.
Onderstaande tekst hieruit behelst de aanbevelingen van de commissie aan de gemeenteraad.

2. Conclusies en aanbevelingen van de raadswerkgroep 

Het doel van de hoorzitting was op zoek te gaan naar instrumenten om het gewenste effect- voorkomen en aanpakken van overlast - te bereiken. De conclusies en aanbevelingen leest u in dit hoofdstuk. In hoofdstuk 8 vindt een nadere beschouwing van de resultaten met overwegingen en denkrichtingen. 


Vormen en oorzaken van overlast 

De overlast door kamerbewoning en woningsplitsing lijkt toegenomen. Dit leidt tot onvrede bij buurtbewoners: de sociale cohesie verdwijnt, zwerfaval, geluidsoverlast, verwaarlozing, parkeerdruk, criminaliteit, etc. Buurten en wijken komen in een neerwaartse spiraal met waardevermindering van de woningen. Doordat sommige wijken op slot zijn gezet, verplaatsen de problemen zich naar een omliggende wijken. Er treedt een waterbedeffect op.


De oorzaken van deze toenemende overlast zijn: 

- de komst van veel arbeidsmigranten;

- een groep van sociaal onaangepaste huurders en verhuurders;

- overbewoning, cultuurproblemen, taalproblemen, verschillende leefpatronen;

- gebrek aan geschikte huisvesting voor arbeidsmigranten, maar ook voor 

   andere groepen; 

- mogelijk het afschaffen van de 10% regel (wordt niet unaniem gedeeld);

- toenemend aantal huisjesmelkers. 


Bij buurtbewoners is niet bekend waar woonoverlast kan worden gemeld. Op dit moment worden meldingen bij diverse partijen gedaan. Als de overlast gemeld wordt, vindt er geen of onvoldoende terugkoppeling plaats wat er met de melding is gedaan. Ook kan of wordt er niet adequaat opgetreden tegen de overlast. 


Regelgeving, controle en handhaving 

De regelgeving is voor alle partijen ondoorzichtig en complex en werkt misbruik in de  hand. De mogelijkheden die moeten worden geboden om een illegale situatie legaal te  maken, zijn voor buurtbewoners, maar ook voor ambtenaren, moeilijk te begrijpen. Vervolgens is er een gebrek aan controle en handhaving. Bij handhaving wordt onvoldoende samengewerkt tussen sectoren binnen de gemeente onderling, en met externe partijen. 

De verkokering binnen de gemeente leidt er toe dat problemen niet integraal worden aangepakt. Ook is er een gebrek aan sturingsinformatie en monitoring van de problemen. Niet alle controle- en handhavingsinstrumenten die beschikbaar zijn worden op dit moment effectief, structureel en eenduidig ingezet.


Aanbevelingen van de raadswerkgroep 

1. Zet met spoed in op samenwerking en een integrale, structurele aanpak binnen de gemeente in het voorkomen en oplossen van woonoverlast. Maak hierbij inzichtelijk of het gebrek aan handhaving veroorzaakt wordt door een tekort aan ambtelijke capaciteit of door een gebrekkige organisatie. Gebruik bij het ontwikkelen van een structurele aanpak de voorbeelden van andere steden. 

2. Richt één meldpunt in waar woonoverlast en (vermoeden) van illegaliteit betreffende woningsplitsing en kamerbewoning kan worden gemeld. Regel hierin de terugkoppeling naar de melders en bekijk – waar nodig – de mogelijkheden van het inzetten van buurtbemiddeling of mediation. Dit meldpunt dient tevens een rol te krijgen in het systematisch verzamelen en monitoren van informatie ter ondersteuning van de handhaving. Gebruik hierbij voorbeelden die in het land zijn ontwikkeld.  

3. Verbeter de regelgeving en ben helder in de communicatie over de regelgeving. Handhaaf vervolgens de regels streng en consequent. Stel hierbij eigenaren en verhuurders zoveel als mogelijk – financieel - aansprakelijk en gebruik alle ter beschikking staande instrumenten, zoals de bestuurlijke boete, intrekken van vergunningen, voorwaardelijke vergunningverlening, etc. 

4. Zet in op het realiseren van betaalbare en tijdelijke huisvesting voor arbeidsmigranten en eenpersoonshuishoudens. Heb bij arbeidsmigranten aandacht voor de koppeling van huisvesting en arbeidscontract. Treed in overleg met woningcorporaties of andere partijen in de stad om zo snel mogelijk extra woonruimte te realiseren. 

Denk hierbij ook aan mogelijkheden in kantoorpanden of containerbouw.




GEM: Officiële publicaties 2 februari 2011

ERFGOEDVERORDENING 2010

De gemeenteraad heeft op 11 januari jl. de Erfgoedverordening 2010 vastgesteld. Deze verordening vervangt de Monumentenverordening 2006. De Erfgoedverordening bevat niet alleen bepalingen over monumenten, maar ook over archeologie en andere cultuurhistorische waarden. De tekst is gepubliceerd in het gemeenteblad en te vinden op www.eindhoven.nl en op www.overheid.nl bij lokale wetgeving. De stukken liggen vanaf 2 februari 2011 30 dagen ter inzage op het Inwonersplein (Stadskantoor), voor adres en openingstijden zie colofon.

ED 16-03-2011 Huisjesmelkers grijpen de macht in Eindhoven

BRON

EINDHOVEN - Huisjesmelkers en malafide verhuurders krijgen in Eindhoven steeds meer panden in handen. Het rapport 'Woningsplitsing en kamerbewoning in Eindhoven', is er duidelijk over: de situatie op de Eindhovense woningmarkt voor mensen die tijdelijk willen huren, is belabberd.

De middelen die de gemeente heeft om in te grijpen zijn ontoereikend. Bovendien is het gemeentebeleid hierin onduidelijk en veel te versnipperd. 

Gevolg: huisjesmelkers en malafide verhuurders grijpen hun kans. Er zijn immers door de economische crisis genoeg huizen voor niet al te veel geld te koop. Vervolgens proppen ze die huizen vol oost-Europeanen die hier komen werken. Oost-Europese arbeidsmigranten moeten wel kamers in die panden huren omdat er geen goede, betaalbare alternatieven zijn. 

Gevolg daarvan: mopperende buurtbewoners die de samenstelling van hun wijk zien veranderen en overlast ervaren. En huurders die relatief veel geld betalen voor heel weinig woongenot. 

Dinsdagavond is het rapport 'Woningsplitsing en kamerbewoning in Eindhoven' aangeboden aan de gemeenteraad. Die gaat er volgende maand over praten. 
>>Lees woensdag meer in het ED. © Eindhovens Dagblad 2011, op dit artikel rust copyright.

16-03-2011 Raadswerkgroep wil meldpunt “Woonoverlast”

Een speciaal ingestelde raadswerkgroep heeft een hoorzitting georganiseerd om te luisteren naar mensen die last hebben van de gevolgen van woningsplitsing en kamerbewoning.

De Eindhovense gemeenteraad vond dit nodig, omdat er vele negatieve signalen uit de stad werden ontvangen over misstanden en vervelende veelal schrijnende en gevaarlijke situaties voor eigenaren, huurders, bewoners en omwonenden.

Voorzitter van de werkgroep, Yasin Torunoglu (PvdA): “Het gaat om vele verschillende situaties, maar de klachten zijn over het algemeen eenduidig. Er is sprake van geluidsoverlast, kleine irritaties door bijvoorbeeld het buiten laten staan van de (groen)bakken en een steeds verminderende sociale samenhang in de straat of wijk”.

Schat aan informatie

De werkgroep heeft ruim 50 gesprekken gevoerd. Die gesprekken hebben een schat aan informatie opgeleverd. Deze informatie vormt de basis voor een aantal aanbevelingen die de raad heeft gemaakt om dit probleem te voorkomen en aan te pakken.

De belangrijkste aanbeveling is de instelling van een meldpunt ‘Woonoverlast’. Eén plek waar iedereen zijn klachten kan melden als het gaat om woonoverlast en (vermoeden) van illegaliteit bij woningsplitsing en kamerbewoning.

“We hebben grondig onderzoek gedaan. We hebben niet alleen buurtbewoners, kamerbewoners, verhuurders en diverse betrokken organisaties gesproken, maar we zijn ook in andere steden gaan kijken hoe zij de problemen aanpakken”, aldus Yasin Torunoglu.

Verhalen maakten veel indruk

“Namens de werkgroep wil ik alle mensen bedanken die de moeite hebben genomen om met ons in gesprek in te gaan. De verhalen hebben dikwijls grote indruk achtergelaten. De grote betrokkenheid van inwoners van onze stad is voor de leden van de werkgroep een ontzettende motivatie geweest om nog meer tijd in het onderzoek te steken”, zo besluit Yasin Torunoglu zijn verhaal.

Praat met de raad!

De hoorzitting zit er op. Het gaat er nu om of de aanbevelingen (allemaal) worden overgenomen. De gehele gemeenteraad gaat hierover nog in april in discussie.

U kunt ook meepraten! In week 11 kunt u via het discussieforum "Praat met de raad" uw mening over dit onderwerp geven en in discussie gaan met de raadsleden.

Ga naar het discussieforum "Praat met de raad".

Verslag

Wilt u het gehele verslag lezen? Download deze hier.

GEM 15-03-2011 Aanpak overlast kamerbewoning

Een speciaal ingestelde raadswerkgroep heeft een hoorzitting georganiseerd om te luisteren naar mensen die last hebben van de gevolgen van woningsplitsing en kamerbewoning.

De Eindhovense gemeenteraad vond dit nodig, omdat er vele negatieve signalen uit de stad werden ontvangen over misstanden en vervelende veelal schrijnende en gevaarlijke situaties voor eigenaren, huurders, bewoners en omwonenden.

Voorzitter van de werkgroep, Yasin Torunoglu (PvdA): “Het gaat om vele verschillende situaties, maar de klachten zijn over het algemeen eenduidig. Er is sprake van geluidsoverlast, kleine irritaties door bijvoorbeeld het buiten laten staan van de (groen)bakken en een steeds verminderende sociale samenhang in de straat of wijk”.

Schat aan informatie

De werkgroep heeft ruim 50 gesprekken gevoerd. Die gesprekken hebben een schat aan informatie opgeleverd. Deze informatie vormt de basis voor een aantal aanbevelingen die de raad heeft gemaakt om dit probleem te voorkomen en aan te pakken.

De belangrijkste aanbeveling is de instelling van een meldpunt ‘Woonoverlast’. Eén plek waar iedereen zijn klachten kan melden als het gaat om woonoverlast en (vermoeden) van illegaliteit bij woningsplitsing en kamerbewoning.

“We hebben grondig onderzoek gedaan. We hebben niet alleen buurtbewoners, kamerbewoners, verhuurders en diverse betrokken organisaties gesproken, maar we zijn ook in andere steden gaan kijken hoe zij de problemen aanpakken”, aldus Yasin Torunoglu.

Verhalen maakten veel indruk

“Namens de werkgroep wil ik alle mensen bedanken die de moeite hebben genomen om met ons in gesprek in te gaan. De verhalen hebben dikwijls grote indruk achtergelaten. De grote betrokkenheid van inwoners van onze stad is voor de leden van de werkgroep een ontzettende motivatie geweest om nog meer tijd in het onderzoek te steken”, zo besluit Yasin Torunoglu zijn verhaal.

Discussie

De hoorzitting zit er op. Het gaat er nu om of de aanbevelingen (allemaal) worden overgenomen. De gehele gemeenteraad gaat hierover nog in april in discussie.

BRON