Parkeernormen
Vaststellen nota parkeernormen en beleidsregels toepassing parkeernormen
Burgemeester en wethouders maken bekend op 24 april 2012 te hebben vastgesteld:
• De ‘beleidsregels toepassing parkeernormen gemeente Eindhoven, maart 2012’ en de ‘nota parkeernormen 2012’.
De beleidsregels liggen vanaf heden zes weken ter inzage op Inwonersplein (Stadskantoor, balie 26), voor adres en openingstijden zie colofon. De beleidsregels kunt u downloaden via de website, www. Eindhoven.nl onder stad, verkeer & vervoer onderdeel parkeren.
Burgemeester en wethouders maken bekend op 24 april 2012 te hebben vastgesteld:
• De ‘beleidsregels toepassing parkeernormen gemeente Eindhoven, maart 2012’ en de ‘nota parkeernormen 2012’.
De beleidsregels liggen vanaf heden zes weken ter inzage op Inwonersplein (Stadskantoor, balie 26), voor adres en openingstijden zie colofon. De beleidsregels kunt u downloaden via de website, www. Eindhoven.nl onder stad, verkeer & vervoer onderdeel parkeren.
Parkeernormen en parkeerfonds (Publicatiedatum: 22-08-2008 )
Informatie over parkeren bij nieuwe ontwikkelingen in de stad.
Parkeernormen
Het autobezit en autogebruik neemt in Nederland gestaag toe. Het merendeel van de tijd staan deze auto’s stil. Er zijn derhalve heel veel parkeerplaatsen nodig om al deze auto’s een plaats te geven. Echter, de ruimte in de stad is beperkt en kostbaar. Daarom is de gemeente Eindhoven gedwongen er voor zorgen dat de schaarse ruimte efficiënt wordt gebruikt. Mede daarom stelt de gemeente Eindhoven bij het verlenen van een bouwvergunning eisen aan het aantal te realiseren parkeerplaatsen. Door het hanteren van zogenaamde parkeernormen wordt er voor gezorgd dat een bouwplan niet leidt tot een onacceptabel parkeerdruk in de directe omgeving. Tegelijkertijd mag het echter niet zo zijn dat door het hanteren van de parkeernormen de groei van de stad ernstig wordt belemmerd en gewenst ontwikkelingen niet kunnen plaatsvinden.
De nota parkeernormen 2012 is door het college vastgesteld. Deze normen geven aan hoeveel parkeerplaatsen gebouwd moeten worden als een gebouw wordt gebouwd, uitgebreid of verbouwd. Uitgangspunt is dat de behoefte aan parkeren zo veel mogelijk op eigen terrein opgelost wordt. Daarnaast heeft het college beleidregels vastgesteld. In deze beleidsregels staat opgenomen in welke gevallen kan worden afgeweken van de parkeernorm.
De nota parkeernormen 2012 en de “beleidsregels toepassing parkeernormen gemeente Eindhoven, maart 2012” kunt u downloaden door op onderstaande link te klikken. De nota parkeernormen en de beleidregels treden in werken met ingang van 24 mei 2012.
Parkeerfonds
De raad heeft besloten een parkeerfonds in te stellen voor de financiering van maatregelen die direct bijdragen aan het verminderen van parkeerdruk in de openbare ruimte. Hierdoor wordt de kwaliteit van de parkeervoorzieningen gegarandeerd en wordt tevens een bijdrage geleverd aan samenhangende doelen als bereikbaarheid, leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid.
Met de gelden worden parkeervoorzieningen aangelegd, bijvoorbeeld om extra parkeercapaciteit te creëren in wijken in en rond het centrum en in wijken waar het autobezit de laatste jaren aanzienlijk is gestegen. Daarnaast is het fonds bestemd voor een bijdrage aan de afdekking van de onrendabele top van parkeervoorzieningen die de gemeente, eventueel met derden, realiseert. Na 40 jaar zijn de stichtingskosten van een (ondergrondse) parkeervoorziening namelijk nog niet terugverdiend, het resterende deel is de ‘onrendabele top’.
Het parkeerfonds wordt onder andere gevoed door inkomsten uit de verkoop of verhuur van parkeerplaatsen, opbrengsten uit de regeling met exploitanten van parkeergarages en gelden die de gemeente ontvangt bij het verlenen van ontheffing wanneer geen parkeervoorzieningen getroffen kunnen worden op eigen terrein. De gemeenteraad kan ook besluiten om gelden toe te wijzen aan het parkeerfonds.
Met de gelden worden parkeervoorzieningen aangelegd, bijvoorbeeld om extra parkeercapaciteit te creëren in wijken in en rond het centrum en in wijken waar het autobezit de laatste jaren aanzienlijk is gestegen. Daarnaast is het fonds bestemd voor een bijdrage aan de afdekking van de onrendabele top van parkeervoorzieningen die de gemeente, eventueel met derden, realiseert. Na 40 jaar zijn de stichtingskosten van een (ondergrondse) parkeervoorziening namelijk nog niet terugverdiend, het resterende deel is de ‘onrendabele top’.
Het parkeerfonds wordt onder andere gevoed door inkomsten uit de verkoop of verhuur van parkeerplaatsen, opbrengsten uit de regeling met exploitanten van parkeergarages en gelden die de gemeente ontvangt bij het verlenen van ontheffing wanneer geen parkeervoorzieningen getroffen kunnen worden op eigen terrein. De gemeenteraad kan ook besluiten om gelden toe te wijzen aan het parkeerfonds.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten