Har Hollands is een lichtarchitect uit Eindhoven. Hij heeft een aantal keer meegedaan aan Glow, maar werkt nu al voor het vierde jaar als curator bij Eindhoven 365, de organisator van het lichtevenement.
Samen met twee andere curatoren is het zijn taak om elk jaar een selectie te maken van kunstenaars en kunstwerken. Ook bepalen zij de route en het thema.
Allereerst lopen de curatoren samen met Eindhoven365 rond in Eindhoven. Ze kiezen plekken uit waar de kunstenaars werken voor mogen maken en bepalen de route.
"Soms benaderen we een kunstenaar speciaal voor zijn werk, maar het komt ook voor dat we weten dat een kunstenaar veelzijdig is. Het is dan leuk als iemand specifiek voor de plek een kunstwerk ontwerpt", zegt Hollands.
De juiste plek
Vervolgens laat de organisatie de kunstenaars langskomen en leidt ze rond langs de uitgekozen plekken. Daarna moeten ze flink schuiven om elke kunstenaar de juiste plek te geven.
Hollands: "In eerste instantie mogen de kunstenaars zelf de plek uitkiezen, maar soms willen meerdere mensen één plek hebben. Dan kijken we welk werk het beste bij de locatie past of naar de specifieke kwaliteiten van het kunstwerk. Dit doen we in overleg met de kunstenaars."
Thema
Er zijn vrijwel geen eisen voor het werk dat de kunstenaar maakt. Ze moeten simpelweg ‘goed werk leveren’. Er is natuurlijk ook jaarlijks een thema, maar dit wordt niet door elke kunstenaar opgepakt. Dat is ook niet verplicht.
Er zijn vrijwel geen eisen voor het werk dat de kunstenaar maakt. Ze moeten simpelweg ‘goed werk leveren’. Er is natuurlijk ook jaarlijks een thema, maar dit wordt niet door elke kunstenaar opgepakt. Dat is ook niet verplicht.
"We willen dat de kunstenaars zich experimenteel opstellen, zodat er vernieuwende dingen komen."
Het thema van dit jaar is ‘Urban Playground’. De aanleiding hiervoor is dat PSV zijn honderdjarig bestaan viert en dat Eindhoven volgens Hollands ook een ‘sportstad’ is.
Volgens Hollands wil de organisatie graag dat de kunstenaars spelenderwijs met licht omgaan. "We hebben allemaal in de binnenstad gespeeld. Daar verkennen wij onze grenzen. We willen dat de kunstenaars zich experimenteel opstellen, zodat er vernieuwende dingen en installaties komen."
Inspiratie
Hoe de curatoren aan inspiratie komen voor een thema, is verschillend. Soms is er een directe aanleiding voor een thema zoals dit jaar. Eerdere jaren liepen ze met elkaar door de stad om een thema te ontdekken dat interessant is voor het evenement.
Hollands heeft zelf ook drie keer meegedaan aan Glow. Dit deed hij samen met zijn goede vriend en architect Kees Bos. Tijdens de eerste editie van Glow, in 2006, waren zij de enige Nederlanders die meededen. Ze maakten toen ‘Weeping Willows’. Dit was een specifiek werk voor een plek langs de rivier de Dommel. Ze creëerden hiermee de illusie dat de rivier een tranendal was.
Hollands heeft zelf ook drie keer meegedaan aan Glow. Dit deed hij samen met zijn goede vriend en architect Kees Bos. Tijdens de eerste editie van Glow, in 2006, waren zij de enige Nederlanders die meededen. Ze maakten toen ‘Weeping Willows’. Dit was een specifiek werk voor een plek langs de rivier de Dommel. Ze creëerden hiermee de illusie dat de rivier een tranendal was.
Inspiratie haalt Hollands meestal uit de plek waar het kunstwerk moet komen. Dat hij als lichtarchitect nu niet meer mee kan doen aan Glow omdat hij curator is, vindt hij niet erg. "Ik heb zat mogelijkheden elders."
Het Portret
<script type="text/javascript" src="http://ed.bbvms.com/p/default/c/2246535.js?width=320&height=240"></script>
Het Portret is een project van 4 jonge journalisten van de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Maxime Ambrosini, Sofie Custers, Kirsten Zijderveld en Lisa Roggeveen brengen evenementen op een innovatieve en multimediale manier in kaart. Dit doen ze aan de hand van nieuwe tools en technieken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten