Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

16 maart 2011

GEM: Verslag hoorzitting woningsplitsing en kamerbewoning

Het hele verslag is HIER te lezen.
Onderstaande tekst hieruit behelst de aanbevelingen van de commissie aan de gemeenteraad.

2. Conclusies en aanbevelingen van de raadswerkgroep 

Het doel van de hoorzitting was op zoek te gaan naar instrumenten om het gewenste effect- voorkomen en aanpakken van overlast - te bereiken. De conclusies en aanbevelingen leest u in dit hoofdstuk. In hoofdstuk 8 vindt een nadere beschouwing van de resultaten met overwegingen en denkrichtingen. 


Vormen en oorzaken van overlast 

De overlast door kamerbewoning en woningsplitsing lijkt toegenomen. Dit leidt tot onvrede bij buurtbewoners: de sociale cohesie verdwijnt, zwerfaval, geluidsoverlast, verwaarlozing, parkeerdruk, criminaliteit, etc. Buurten en wijken komen in een neerwaartse spiraal met waardevermindering van de woningen. Doordat sommige wijken op slot zijn gezet, verplaatsen de problemen zich naar een omliggende wijken. Er treedt een waterbedeffect op.


De oorzaken van deze toenemende overlast zijn: 

- de komst van veel arbeidsmigranten;

- een groep van sociaal onaangepaste huurders en verhuurders;

- overbewoning, cultuurproblemen, taalproblemen, verschillende leefpatronen;

- gebrek aan geschikte huisvesting voor arbeidsmigranten, maar ook voor 

   andere groepen; 

- mogelijk het afschaffen van de 10% regel (wordt niet unaniem gedeeld);

- toenemend aantal huisjesmelkers. 


Bij buurtbewoners is niet bekend waar woonoverlast kan worden gemeld. Op dit moment worden meldingen bij diverse partijen gedaan. Als de overlast gemeld wordt, vindt er geen of onvoldoende terugkoppeling plaats wat er met de melding is gedaan. Ook kan of wordt er niet adequaat opgetreden tegen de overlast. 


Regelgeving, controle en handhaving 

De regelgeving is voor alle partijen ondoorzichtig en complex en werkt misbruik in de  hand. De mogelijkheden die moeten worden geboden om een illegale situatie legaal te  maken, zijn voor buurtbewoners, maar ook voor ambtenaren, moeilijk te begrijpen. Vervolgens is er een gebrek aan controle en handhaving. Bij handhaving wordt onvoldoende samengewerkt tussen sectoren binnen de gemeente onderling, en met externe partijen. 

De verkokering binnen de gemeente leidt er toe dat problemen niet integraal worden aangepakt. Ook is er een gebrek aan sturingsinformatie en monitoring van de problemen. Niet alle controle- en handhavingsinstrumenten die beschikbaar zijn worden op dit moment effectief, structureel en eenduidig ingezet.


Aanbevelingen van de raadswerkgroep 

1. Zet met spoed in op samenwerking en een integrale, structurele aanpak binnen de gemeente in het voorkomen en oplossen van woonoverlast. Maak hierbij inzichtelijk of het gebrek aan handhaving veroorzaakt wordt door een tekort aan ambtelijke capaciteit of door een gebrekkige organisatie. Gebruik bij het ontwikkelen van een structurele aanpak de voorbeelden van andere steden. 

2. Richt één meldpunt in waar woonoverlast en (vermoeden) van illegaliteit betreffende woningsplitsing en kamerbewoning kan worden gemeld. Regel hierin de terugkoppeling naar de melders en bekijk – waar nodig – de mogelijkheden van het inzetten van buurtbemiddeling of mediation. Dit meldpunt dient tevens een rol te krijgen in het systematisch verzamelen en monitoren van informatie ter ondersteuning van de handhaving. Gebruik hierbij voorbeelden die in het land zijn ontwikkeld.  

3. Verbeter de regelgeving en ben helder in de communicatie over de regelgeving. Handhaaf vervolgens de regels streng en consequent. Stel hierbij eigenaren en verhuurders zoveel als mogelijk – financieel - aansprakelijk en gebruik alle ter beschikking staande instrumenten, zoals de bestuurlijke boete, intrekken van vergunningen, voorwaardelijke vergunningverlening, etc. 

4. Zet in op het realiseren van betaalbare en tijdelijke huisvesting voor arbeidsmigranten en eenpersoonshuishoudens. Heb bij arbeidsmigranten aandacht voor de koppeling van huisvesting en arbeidscontract. Treed in overleg met woningcorporaties of andere partijen in de stad om zo snel mogelijk extra woonruimte te realiseren. 

Denk hierbij ook aan mogelijkheden in kantoorpanden of containerbouw.




Geen opmerkingen: