De coffeeshops in de provincies Limburg, Noord-Brabant en Zeeland zijn vanaf 1 mei 2012 besloten clubs waar een lidmaatschap voor nodig is.
Er komt een einde aan het ‘open-deur-beleid’. Dat gebeurt om overlast en criminaliteit tegen te gaan, die verband houden met coffeeshops en de handel in verdovende middelen. Coffeeshops moeten kleiner en beheersbaar zijn en minder aantrekkelijk voor gebruikers uit het buitenland. Vandaar het omvormen tot besloten clubs, gericht op de lokale markt.
Uittreksel GBA
Bezoekers van 18 jaar en ouder die zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) kunnen lid worden van een coffeeshop. Daarvoor hebben ze een uittreksel uit het GBA nodig dat niet ouder is dan 4 weken. Dit uittreksel kunt u aanvragen bij de gemeente.
Ledenlijst
Coffeeshophouders moeten een ledenadministratie bij gaan houden en ook zelf lidmaatschappen uitgeven. Het kan zijn dat een coffeeshop een clubpas uitgeeft aan zijn leden om het lidmaatschap te controleren. Dat wordt in de volksmond ook wel een wietpas genoemd. Maar het hoeft niet per se een pasje te zijn. Als een coffeeshop op een andere manier kan aantonen wie lid is, mag dat ook. In elk geval: zonder geldig lidmaatschap en legitimatiebewijs is het straks niet meer mogelijk om een coffeeshop te bezoeken.
Per 1 januari 2013 gelden de nieuwe regels ook voor de coffeeshops in de rest van Nederland. Daarnaast mag een coffeeshop vanaf die datum maximaal 2000 leden hebben. De bestaande regels rondom softdrugs blijven van kracht. In Nederland wordt de verkoop en het gebruik van hasj en wiet gedoogd volgens vastgestelde gedoogregels. Kijk hiervoor op de site van de Rijksoverheid.
Meer informatie over de regels rondom softdrugs leest u op de website van de Rijksoverheid.
Buitenlandse toeristen
Door het omvormen van coffeeshops in besloten clubs, is het voor buitenlandse toeristen niet meer mogelijk om bij een coffeeshop in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland softdrugs te kopen.
Om buitenlandse coffeeshopbezoekers te informeren over de vernieuwde regels is in vier talen (Nederlands, Engels, Frans en Duits) voorlichtingsmateriaal ontwikkeld door zuidgrensgemeenten in samenwerking met de Rijksoverheid. Onder de titel ‘New Rules, No Drugs’ is begin april een communicatiecampagne gestart om buitenlandse coffeeshopbezoekers te informeren over de nieuwe regels.
Meer daarover vindt u op www.new-rules.eu.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten