Eindhoven heeft vanaf vandaag een nieuw beeldmerk. Exit diamant en exit slogan 'leading in technology'. Er is nu gekozen voor één beeldmerk dat zowel de huisstijl van de gemeente Eindhoven zal vormen, maar ook (inter)nationaal ingezet kan worden voor citymarketing. "Eindhoven barst van de energie en dat willen we laten zien met dit beeldmerk", zegt directeur Peter Kentie van Eindhoven365.
Het nieuwe merk en bijbehorende logo werden dinsdagochtend gepresenteerd door wethouder Joost Helms en directeur Peter Kentie van citymarketingorganisatie Eindhoven365. Aan de ontwikkeling van het nieuwe beeldmerk is zo’n driekwart jaar gewerkt en het heeft bij elkaar circa 200.000 euro gekost.
Ambitie
“De huidige huisstijl van de gemeente mist dynamiek en straalt niet de ambities uit waar we als stad voor staan”, zegt Joost Helms. “Design is één van de kernwaarden van onze stad en de huidige huisstijl past daar na 15 jaar niet meer bij.” De ambitie van de gemeente is om in 2020 als creatieve innovatieregio een leidende positie in Europa te hebben en wereldwijd een positie in de top 10.
Energie
Deze nieuwe identiteit laat zien dat Eindhoven barst van de energie. In vele opzichten: zakelijk, recreatief en maatschappelijk. Alle inspanningen om de stad te positioneren als een hotspot van technologie, design en kennis gaan voortaan onder één vlag en mentaliteit.
Kracht
Eindhoven is volgens Peter Kentie een van de weinige steden in de wereld “die sterk is in beide hersenhelften”, duidend op zowel de technologische als creatieve kracht van de stad. “Eindhoven is een energieke omgeving die altijd in beweging is. Kijk niet alleen naar de toptechnologische bedrijven als ASML, VDL en FEI, maar ook naar de rappers, skaters en graffiti. Dat zijn twee stromen die elkaar hier op straat tegenkomen.”
Speels
Kentie benadrukt dat het wapen van Eindhoven zal blijven bestaan. Maar daarnaast is er nu dus een beeldmerk geschapen dat helder, eenduidig en speels tegelijk is. Kentie: “Het is een vorm die aanvoelt alsof ie er altijd al geweest is. Het is krachtig en speels en leent zich er heel goed voor om tot leven gebracht te worden in het straatbeeld.”
Veelzijdig
Er kan op ontelbare manieren gevarieerd worden met het nieuwe logo. Voor de huisstijl van de gemeente zijn rood en wit de leidende kleuren, maar voor alle andere denkbare uitingen kan het logo in allerlei kleurstellingen en texturen vormgegeven worden.
Stapsgewijs
Het nieuwe logo zal stapsgewijs ingevoerd worden in het straatbeeld en als huisstijl van de gemeente. Zo zal de gemeente bijvoorbeeld briefpapier, dienstauto’s en uniformen voorzien van het nieuwe logo zodra ze aan vervanging toe zijn. Op deze manier probeert de gemeente de kosten te minimaliseren.
Oproep aan creatieve geesten!
Het nieuwe beeldmerk van Eindhoven is bedoeld om mee te spelen. Dus... laten we gaan spelen! Maak een fotosoep van het nieuwe logo en deel die met ons en met iedereen op Facebook of Twitter of waar dan ook, zodat we een verzameling kunnen maken. Alles mag!
Nieuwsgierig geworden? Op merkeindhoven.nl kun je zien hoe het nieuwe merk Eindhoven in de afgelopen maanden tot stand is gekom
Ambitie
“De huidige huisstijl van de gemeente mist dynamiek en straalt niet de ambities uit waar we als stad voor staan”, zegt Joost Helms. “Design is één van de kernwaarden van onze stad en de huidige huisstijl past daar na 15 jaar niet meer bij.” De ambitie van de gemeente is om in 2020 als creatieve innovatieregio een leidende positie in Europa te hebben en wereldwijd een positie in de top 10.
Energie
Deze nieuwe identiteit laat zien dat Eindhoven barst van de energie. In vele opzichten: zakelijk, recreatief en maatschappelijk. Alle inspanningen om de stad te positioneren als een hotspot van technologie, design en kennis gaan voortaan onder één vlag en mentaliteit.
Kracht
Eindhoven is volgens Peter Kentie een van de weinige steden in de wereld “die sterk is in beide hersenhelften”, duidend op zowel de technologische als creatieve kracht van de stad. “Eindhoven is een energieke omgeving die altijd in beweging is. Kijk niet alleen naar de toptechnologische bedrijven als ASML, VDL en FEI, maar ook naar de rappers, skaters en graffiti. Dat zijn twee stromen die elkaar hier op straat tegenkomen.”
Speels
Kentie benadrukt dat het wapen van Eindhoven zal blijven bestaan. Maar daarnaast is er nu dus een beeldmerk geschapen dat helder, eenduidig en speels tegelijk is. Kentie: “Het is een vorm die aanvoelt alsof ie er altijd al geweest is. Het is krachtig en speels en leent zich er heel goed voor om tot leven gebracht te worden in het straatbeeld.”
Veelzijdig
Er kan op ontelbare manieren gevarieerd worden met het nieuwe logo. Voor de huisstijl van de gemeente zijn rood en wit de leidende kleuren, maar voor alle andere denkbare uitingen kan het logo in allerlei kleurstellingen en texturen vormgegeven worden.
Stapsgewijs
Het nieuwe logo zal stapsgewijs ingevoerd worden in het straatbeeld en als huisstijl van de gemeente. Zo zal de gemeente bijvoorbeeld briefpapier, dienstauto’s en uniformen voorzien van het nieuwe logo zodra ze aan vervanging toe zijn. Op deze manier probeert de gemeente de kosten te minimaliseren.
Oproep aan creatieve geesten!
Het nieuwe beeldmerk van Eindhoven is bedoeld om mee te spelen. Dus... laten we gaan spelen! Maak een fotosoep van het nieuwe logo en deel die met ons en met iedereen op Facebook of Twitter of waar dan ook, zodat we een verzameling kunnen maken. Alles mag!
Nieuwsgierig geworden? Op merkeindhoven.nl kun je zien hoe het nieuwe merk Eindhoven in de afgelopen maanden tot stand is gekom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten