Agenda
• 19.00 Opening en welkom: Marianne Willemsen • 19.05 Schets activiteiten / conclusies afgelopen periode: Jan Willem Hommes • 19.15 Nadere toelichting: wethouder Joost Helms • 19.30 Kansen voor en visie op de stad: Herman Kerkdijk • 20.00 Vragen en discussie: o.l.v. Marianne Willemsen • 20.25 Vervolg en planning: Jan Willem Hommes • 20.30 Afsluiting: Marianne Willemsen
Activiteiten afgelopen periode
• Klankbordgroep en Bewonersvertegenwoordiging november 2011 • Openbaar debat Architectuur Centrum Eindhoven december 2011 • Verkeers- en milieuberekeningen december 2011 • Expertworkshop integrale beoordeling scenario’s december 2011 • Werksessie wethouder Joost Helms december 2011 • Uitwerking ruimtelijk kader en kansen voor de stad december 2011 – januari 2012 • Interne workshop radialen februari 2012 • Presentatie en discussie College BenW februari 2012
Resultaten uit overleg
Overleg Klankbordgroep, Bewonersvertegenwoordiging, ACE debat: 3 scenario’s
- Klankbordgroep, Bewonersvertegenwoordiging:
• oplossingsrichtingen bespreekbaar,
• spanningsveld veranderen bereikbaarheid – leefbaarheid woongebieden
- ACE debat:
• Wat voor stad wil je zijn?
• Maak de gewenste keuze logisch en aantrekkelijk
• Zoek de toegevoegde kwaliteit
Internetpanel eindhoven.nl: - Belangrijke te benutten kansen: meer ruimte voor groen, ov en fiets; betere oversteek Binnenring - Vooral verbeteren: bereikbaarheid P, verkeersveiligheid woongebieden, duidelijke routes autoverkeer - Meeste kansen bij inzet van principes Circuleren en Knippen; meeste nadelen bij Knijpen
Voorlopige conclusies
• Alle scenario’s lossen luchtkwaliteitsknelpunten op; circuleren - knippen grootste winst • Alle scenario’s verschuiving verkeersroutes naar de Ring, wijziging interne routes • Economische bereikbaarheid P blijft in alle scenario’s gewaarborgd • Principes van Circuleren en Knippen dragen meeste bij aan ruimtelijke potenties (stedelijke ontwikkeling, cultuurhistorie, openbare ruimte, groen, water) • Principe van Knijpen: alleen Knijpen onvoldoende bijdrage, geen duurzame oplossing • Voorkeur voor oplossingrichting met accenten op Circuleren en Knippen => Voor verdere uitwerking en afweging: kansen voor de stad leidend
Wethouder Joost Helms
• Hoofddoelen en ambities Strategische MobiliteitsAgenda • Betekenis en kansen voor de stad • Noodzaak tot het maken van keuzes • Voorlopige conclusies
Wat gaan we de komende tijd doen
Fase II, ontwikkeling voorkeursrichting binnen de Ring (maart-juni ’12):
• Concrete uitwerking oplossingsrichtingen gebiedsgericht binnen de Ring • Relevante doorvertaling buiten de Ring • Ruimtelijke uitwerking / beoordeling mogelijke oplossingen • Gedetailleerde effectenanalyse: o.a. verkeers- en milieuberekeningen • Stakeholder gesprekken • Resultaten bespreken met Klankbordgroep en Bewonersvertegenwoordiging (juni ’12) • Discussie presentatie college BenW (juni ’12) • Besluitvorming BenW (augustus ’12) • Advies raadscommissie (september ’12)
Fase III, ontwerp Strategische MobiliteitsAgenda (september - december ’12):
• Uitwerking voorkeursrichting binnen de Ring • Integrale uitwerking naar deelthema’s (parkeren, schoon vervoer, verkeersveiligheid, dvm, etc.) • Stadsbrede doorvertaling • Ontwerp uitvoeringsprogramma 2012-2015; 2015 – 2020/2025 • Bespreken met Klankbordgroep en Bewonersvertegenwoordiging • Stakeholder gesprekken • Besluit college BenW • Advies raadscommissie (vrijgeven voor inspraak)
Fase IV, inspraak (januari - april ’13)
Besluitvorming Raad (medio ’13)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten