Storingen aan het gas- of elektriciteitsnet telefoon 0800-9009 (dag en nacht);
Storingsdienst energiebedrijf Endinet telefoon : 040 - 243 22 22;
Storingen aan de waterleiding Brabant Water, telefoon 073-6838000 (dag en nacht);
Storingen aan de straatverlichting (Endinet/ NRE), telefoon 0800-9009 optie 2;
Klachten over huisvuil of oud papier telefoon: 040- 14 040 optie 9;
Klachten over vergunningen Gemeente VTH telefoon: 040 - 238 6745;
Klachtennummer Openbare Ruimte (gemeente) telefoon: 040- 14 040;
Gebiedscoördinator Centrum Gied Alferink telefoon: 040-2388325
Buurtbrigadier Marja Schuiling mail:marja.schuiling@brabant-zo.politie.nl
Politie telefoon 0900-8844

6 april 2012

GEM 28-11-2011 Scenario's voor het centrumgebied

Eindhoven werkt aan een aantrekkelijk, bereikbaar en schoon centrumgebied. Daarvoor zijn drie scenario's ontwikkeld. Op dit moment worden deze scenario's beoordeeld: we berekenen de gevolgen voor de hoeveelheid autoverkeer en voor de luchtkwaliteit; we beoordelen de kansen voor de openbare ruimte en de economische effecten. Ook kijken we naar technische en financiële haalbaarheid en uiteraard naar het draagvlak.

Overeenkomsten in de scenario's

Alle drie de scenario’s hebben betrekking op de verkeersstructuur van het gebied binnen de Ring en de Ring zelf. De scenario's hebben een aantal basismaatregelen gemeen:

  • Inpassen van tweede HOV-lijn (Montgomerylaan, Binnenring en Aalsterweg). Voor meer informatie zie www.hov2.nl.
  • Hele Binnenring wordt eenrichtingverkeer (Vestdijktunnel, Hertogstraat en PC Hooftlaan zijn nu nog tweerichtingsverkeer).
  • De Binnenring wordt versmald van drie rijstroken (2 auto, 1 bus) naar twee rijstroken (1 auto, 1 bus).
  • De Fuutlaan wordt verbeterd voor zowel autoverkeer als langzaam verkeer en wordt verschoven richting spoor.
  • De bereikbaarheid van de oostzijde van het centrumgebied wordt verbeterd door de ontwikkeling van de ontsluitingsroute Kanaaldijk Zuid - Breitnerstraat - Dirk Boutslaan (Kanaalroute).
  • Aanpassing van de ontsluiting Strijp-S (volledige aansluiting van de Philitelaan op de Ring, aanleg van het nog ontbrekende deel van de Phileasbusbaan op de Kastanjelaan).

Scenario 1: 'Knijpen'



In dit scenario worden, naast de basismaatregelen, een aantal routes in het centrum minder aantrekkelijk gemaakt voor autoverkeer. We doen dit door bijvoorbeeld wegen te versmallen en/of verkeerslichten anders af te stellen. Kortom we ‘knijpen’ (groen) het autoverkeer op de volgende routes:

  • Westtangent (Vonderweg, Mauritsstraat, Edenstraat)
  • Bosdijktunnel
  • Geldropseweg.

Meer ruimte voor autoverkeer (rood) komt er op de Kanaalroute en de Philitelaan/Ring.

In dit scenario stimuleren we het autoverkeer meer gebruik te maken van de Ring. We doen dit door te sturen met verkeerslichten en door de beschikbare verkeersruimte binnen de Ring voor doorgaand verkeer te beperken. Dit scenario is minder dwingend, bestaande routes blijven in tact, bestemmingen blijven bereikbaar. Op de versmalde wegen ontstaat extra ruimte voor voetgangers, fietsverkeer, groen en wordt de oversteekbaarheid sterk verbeterd.


Scenario 2: 'Circuleren'



Een andere mogelijkheid om het (doorgaand) autoverkeer binnen de Ring te beperken is om aanvullend op de basismaatregelen eenrichtingverkeer op de belangrijke doorgaande routes in te voeren of te wijzigen. Het gaat dan om:

  • Binnenring
  • Westtangent (Vonderweg, Mauritsstraat, Edenstraat)
  • Een aantal invalswegen: Geldropseweg, Aalsterweg en Gabriël Metsulaan
  • Het omkeren van het eenrichtingsverkeer op de Nachtegaallaan.

In dit scenario is doorgaand autoverkeer binnen de Ring niet meer mogelijk. Ook wordt bestemmingsverkeer in grotere mate via de Ring gestuurd. Voordeel van dit scenario is dat op veel meer plekken ruimte vrij komt voor andere doelen (bijvoorbeeld langzaam verkeer, laden en lossen of groen). Ook worden verkeerssituaties op kruisingen eenvoudiger, wat voordeel oplevert voor verkeersveiligheid en doorstroming. Alle bestemmingen blijven bereikbaar, maar soms via andere routes.


Scenario 3: 'Knippen'



De derde mogelijkheid om autoverkeer binnen de Ring te beperken is om, aanvullend op de basismaatregelen, op een aantal plekken (doorgaand) autoverkeer onmogelijk te maken door te 'knippen’. Bij een 'knip' wordt een deel van de weg voor het normale autoverkeer opgeheven. Uiteraard zijn er uitzonderingen mogelijk voor bus, hulpdiensten etc. De vrijkomende ruimte wordt gebruikt voor nieuwe ontwikkelingen. De knip bij de Fellenoord levert ruimte op voor de noodzakelijke herontwikkeling van het busstation. Een andere knip komt in dit scenario bij de Vonderweg. Daardoor wordt de binnenstad beter verbonden met Strijp-S en levert dit mogelijkheden op voor de ontwikkeling van een Stadionplein. In dit scenario wordt enkel op de belangrijkste routes het (doorgaand) autoverkeer gedwongen een andere route te kiezen.


BRON

Geen opmerkingen: